Keresőoptimalizálás, SEO alapjai: meta tag-ek

Keresőoptimalizálás, SEO alapjai: meta tag-ek

Keresőoptimalizálás, SEO alapjai: meta tag-ek 600 382 Rottenbacher Tamás

Keresőoptimalizálás története

A modern kori weboldalkészítés egyik, (ha nem a) legfontosabb eleme a keresőoptimalizálás. Míg az internet születését követően volt száz vagy ezer oldal, nem volt erős konkurencia. Egyfelől, mert kevés cég, személy engedhette meg magának anyagilag, más felől az internetezők száma is jócskán kevesebb volt a mainál. Arról nem is beszélve, hogy ekkor még a keresőmotorok is igencsak gyerekcipőben jártak és éppen nőtték ki a kezdeti betegségeiket. Nem is voltak olyan meghatározott elemek, amik segítették volna őket. Régen egy weboldalt csak programozó tudott készíteni, emiatt volt olyan drága. Azonban mára már változott a helyzet. Egyszerű honlapot bárki összedobhat magának különféle weblapkészítő szoftverekkel. Persze az eredményen látható is ez, így aki rendes weboldalt szeretne, inkább bízza egy szakemberre, manapság már igen kedvező áron lehet honlapunk.

Azonban a fejlődéssel nagy változások jöttek. A keresők a robotjaik jobb tájékozódása érdekében elkezdtek szabványokhoz beadni kódokat, melyek könnyítik a honlapok átnézését, indexelését és témakörét. Ezek később tovább fejlődtek és bővültek újabb és újabb kódokkal. Most ezeket vesszük sorra, hogy mely kódoknak érdemes, illetve kötelező lennie egy honlapon. Be is mutatjuk és szerepükről is írunk.

Alap fogalmak

  • Keresőrobot, robot – Egy program, mely végignézi a weboldalunkat és lementi magának a saját szerverére, hogy aztán kinyerhesse belőle a hasznos információkat és elkészíthesse a találati listát.
  • Találati lista – A keresőbe amikor beírunk egy szót és rákattintunk a keresésre, akkor ez jön be. Minél előrébb vagyunk, annál könnyebben találnak meg minket és annál nagyobb lesz a forgalmunk.
  • Algoritmus – A keresők „gondolkodásmódja”, mely folyamatosan változik és fejlődik.Egyfajta mesterséges intelligenciához tudnánk hasonlítani. Az algoritmus adja meg a találati listán elfoglalt pozíciónkat.
  • PageRank – Egy weboldal értékét (vagy másként fogalmazva a Google kereső bizalmát) adja meg, egy 10-es skálán. Összefüggés, hogy a magas PR értékkel bíró oldalak gyakran igen jó helyen szerepelnek a találati listákon. Ezen érték már megszűnt.
  • Feltérképezés – Az a folyamat, amely során a kereső végigjárja, végig böngészi a weboldalunk teljes tartalmát.
  • Core Web Vitals – Az élmény alapú sebesség mérés. Erről bővebben a Webes vitals mutatók cikkben.
  • Duplikáció – Ahogy a neve is súgja, duplázás. A duplikáció az, amikor karakterre pontosan ugyan az a tartalom több weboldalon is megjelenik. Ezt büntetik a keresők, így azok akik másolnak cikket valahonnan, általában csak maguknak okoznak bosszúságot. Egyedi tartalom kell, ami máshol nem lelhető fel. (Akár ugyan az a tartalom, csak másként megfogalmazva.)
    Tipp: Tartalomszolgáltatás ajánlat

A keresőoptimalizálás alap kódjai: Meta tag fontosabb elemei

Az egyik legrégebben használatos elemek az úgynevezett meta tag-ok, meta elemek. Ezekben meglehet adni az oldal leírását, kulcsszavait.

Engedjük be a keresőrobotokat

A keresőrobotokat ki is lehet zárni az oldalunkról. Azonban annak érdekében, hogy biztosan végigjárják oldalunkat, az alábbi kód megadása tanácsos.

<meta name="robots" content="index, follow" />

A robotokat különféle módon irányíthatjuk. Ha azt szeretnénk, hogy kövessék a linkeket és indexeljenek is, akkor a fenti kódot használjuk. Ha szeretnénk, hogy indexeljék az adott oldalt, viszont a linkeket ne kövessék, akkor „index, nofollow” módot adjuk meg a content elembe. A linkeket követésének letiltása akkor lehet hasznos, ha egy lapon túl sok a kimenő linkek száma. Ez lassíthatja az oldalunk beindexelését.

Amennyiben nem szeretnénk, hogy a keresők látogassák az oldalunkat, blogunkat, akkor használjuk az alábbi lenti kódot. Ez viszont nem minden keresőt tilt ki, csak azokat akik ezt figyelembe veszik. Ezek a jobb hírnevű keresőrobotok amik ezt tiszteletben tartják.

Ez a tiltás egy készülő, fejlesztés alatt álló honlap esetében ajánlatos. Így nem lesz duplikáció a későbbiekben, amikor élesben elindul a weblap.

<meta name="robots" content="noindex, nofollow" />

Kulcsszavak megadása, meta keywords

A weboldal kulcsszavait tartalmazó kód. Ide minimum 3-4, maximum 7-8 szót érdemes írni. Az internetezők gyakran csak kulcsszót írnak be a kereséshez, így érdemes a leginkább fontosabb szavakat kiválasztani. Túlzásba semmiképp ne vigyük, mert ha több mint 10 kulcsszó van ott, akkor jobban eloszlik a fontosságuk. Azonban az sem jó, ha csak egy szót írunk be.

A meta keywords fontosságáról elég gyakran vannak viták a keresőoptimalizációval foglalkozó szakemberek között. Régen nagy hangsúlyt kapott, azonban később egyre csökkent a szerepe. Saját véleményünk, hogy noha nem kulcsfontosságú a megadása, azért mindenképpen ajánlott. Bajt biztos nem fog okozni, minimális előnyt pedig adjunk magunknak, kicsit hízelegjünk vele a keresőknek.A meta keywords tartalma laponként változhat, sőt úgy érdemes megadni.

<meta name="keywords" content="kulcsszó1, kulcsszó2, kulcsszó3, kulcsszó4, kulcsszó5" />

Weboldalunk leírásának megadása, meta description

A keresők régen nem vették olyan komolyan. Igazából egy minimális kiindulási alapnak vették. Ahogy fejlődtek az algoritmusok, már képessé váltak elemezni, megérteni a mondatokat, nem csak szavakat. Ennek okán nőtt folyamatosan a meta description mező értéke és fontossága. Napjainkban a honlap tartalma után talán a második legfontosabb tényező, továbbá a találati listákban meg is jelenik ez a leírás. Így egy jól megfogalmazott marketinges, de még is seo-s mondattal nagy előnyre tehetünk szert.

<meta name="description" content="Weblap leírása, rövid és frappánsan megfogalmazott mondatban." />

Amire ügyeljünk, hogy minimálisan 120, maximálisan megközelítőleg 160 karakter hosszú legyen a leírás. Honlapunk minden lapján legyen eltérő, az adott lapnak tartalmára utaló description megadva.

Tipp: Úgy írjuk, adjuk meg a meta description értékét, leírását, hogy az abban szereplő összes szó olvasható legyen az adott lap tartalmában.

Title, avagy cím

Az oldal címe. Ennek is az a jó, ha laponként eltérő, mindig az adott tartalomra jellemző címet adunk meg. Kulcsszavakból csak párat érdemes megadni, akár egy rövid mondatba foglalva. A title mező értéke van kiemelve a találati listákon.

<title>Weboldalunk címe - Aktuális lap címe</title>

Tanács: Kerüljük a kulcsszó halmozást. Tehát ne írjuk a címbe, hogy: „Kulcsszó készítés, kulcsszó gyártás, kulcsszó1, kulcszó2.

Keresőrobot újbóli látogatásának időpontja

Amennyiben rendszeresen frissítjük weboldalunk tartalmát, (például híreket írunk hetente), akkor megadhatjuk a keresőrobotoknak, hogy hetente látogassanak vissza. Ezzel felhívhatjuk a figyelmüket, hogy honlapunk rendszeresen szolgál friss információval, ezt pedig a keresők nagyon szeretik. Azonban ha honlapunk csak ritkán frissül, megadhatjuk a „xx days” helyett a „x month” periódust is. Az 1 napnál rövidebbet nem érdemes megadni.

<meta name="revisit-after" content="30 days" />

Weboldal nyelvének megadása a keresőrobotoknak

Egyfelől megadhatjuk az adott lap tartalmának a nyelvét, (content-language) másfelől megadhatjuk a teljes weboldal nyelvét. A teljes honlap nyelvi azonosítása a találati listán szereplésében játszik szerepet. Úgy is lehetne mondani, hogy megadhatjuk, milyen nyelvű (országú) kereséseknél jelenjen meg elsődlegesen. Hiszen egy német nyelvű weboldal kevésbé fontos, mint egy magyar nyelvű, ha Magyarországból indítják a keresést.

<meta name="content-language" content="hu" />
<meta name="language" content="hu" />

Ha a weboldal nyelve a html5-ben készül, akkor már az alábbi formában is megadható a honlap nyelve:

<html lang="hu">

Másolt tartalom igazolása, forrásának jelölése

Cikkeknél általában egy linkkel szokták a forrást megjelölni, ha másik honlapról kerül át tartalom, szimplán másolással. A blogbejegyzéseink végén mi is hivatkozunk a forrás oldalakra, ez így korrekt. Azonban ha egy levelet szeretnénk idézni, ami már másik weblapon indexelve van, akkor 2 megoldást választhatunk. Egyik, hogy lementjük képként és úgy illesztjük be. Ez munkaigényes és nem is szép megoldás, lássuk be. Azonban a keresőrobotok számára megadhatjuk a forrást, így elkerülhetjük a duplikáció miatt járó büntetést. Fontos, hogy ne csak a honlapot adjuk meg, hanem a pontos cikk elérhetőségét.

<link rel="canonical" href="http://www.weblapszeruseg.hu/eredeticikk.html" />

Készítő, író

Ez már egy kevésbé fontos, csupán egy extra. Esetleg akkor lehet hasznos, ha a weboldalad tartalma valóban egyedi és a saját írásaid olvashatóak, továbbá jogaid fenntartod ezekre.

<meta name="author" content="Író Neve">

Későbbiekben folyamatosan mutatjuk be a keresőoptimalizálás alapjait, tanácsokat, de csak a következő bejegyzésekben.

Források, segédletek

Rottenbacher Tamás

2006 óta foglalkozok weboldal készítéssel és 2007 óta keresőoptimalizációval. WordPress honlapokat 2008 óta készítek. Ha kérdezne írjon hozzászólást vagy email-t a "Kapcsolat" menüpontban.

Közösségi profiljaim:

Honlapunk cookie fájlokat használ, hogy jobb böngészési élményt biztosíthasson és forgalom mérést végezzen.