A szakmai blogom tartalmát igyekszem átlagfelhasználóknak és fejlesztőknek is célozni, de az imént, szembe jött egy kényes téma, ami a fejlesztői társadalmat érinti és úgy érzem, nem árt néha egy kis vita. Vajon mikor lesz egy “fejlesztő” vs fejlesztői hibajelzés rossz indulatú? Mikor kell rossz szándékot sejteni és mikor beszélhetünk, csupán egymás sárdobálása nélküli tényekről? Vevő szemszögéből is érdekel az ügy?

Egy konkrét eset

Egy konkrét példán keresztül szeretném ha megnéznénk és értékelnénk saját magunk az adott szituációt. Egyik fejlesztős Facebook csoportba kikerült egy bejegyzést. Ebben, egy fejlesztő, akciós (ár mindegy is, piaci ár töredékétől kezdődő) áron kínálta a szolgáltatását, alap landing page elkészítésére. és 3db referencia linkjét betette. Így szólt a bejegyzés: (Neveket szándékosan nem írok.)

A nevem ****** ******, szabadúszó webfejlesztő vagyok.
Szeretném felhívni szíves figyelmeteket akciómra.
Landing Page / One Page készítést vállalok akár 1 héten belül, már 25.000Ft-től.
Minden megbeszélés kérdése, nincsenek korlátok, mindenre nyitott vagyok és semmi nem állhat a terveitek / ötleteiket útjába!

Ha érdekel, és szeretnél egy gyorsan elkészülő, egyedi (nem használok előre elkészített sablonokat 🙂 ), de precíz, látványos és nem utolsó sorban reszponzív, no meg SEO optimalizált landing page-t, nyugodtan írj privát üzenetet, és egyeztetünk egy telefonos konzultációt!

 

Mi volt a probléma itt?

A három referencia linken lévő munka több sebből vérzik/vérzett sajnos. Ezeket meg fogjuk nézni, érveket és tényeket fogunk egymásnak feszíteni. A probléma forrása ugyan is az volt, hogy a tapasztaltabb fejlesztők, a bejegyzés alatt jelezték a hibákat, amiket lentebb részletezek. Ezt követően az egyik referencia linkjét kiszedte az akciózós fejlesztő.

Először nézzük a többi hozzászóló észrevételeit és amik ezek mögött állhatnak.

  • Nem volt jó az SSL az egyik oldalnál, ezért a böngészők nem az oldalt, hanem egy figyelmeztető oldalt nyitnak meg, hogy nem biztonságos. Ez olyan 95-98%-os visszafordulási arányt okoz. Az akciós fejlesztő információja szerint, a tárhelyszolgáltató hibája. Arra a felvetésre, hogy akkor egy megbízhatóbb szolgáltatót kellene választani, annyi volt a válasz csak: Ki lett fizetve. Ez nem így működik! Ez az ügyfél, a SEMMIÉRT fizeti azt a tárhelyszolgáltatási díjat. Ezt meg kell oldani, nem 10-20.000 Ft-okon lovagolni, mert sokkal több úszik el közben. Ez nagyon nem helyes hozzáállás. A problémát mielőbb meg kell oldani.
  • Az egyik referencia linkje mögött több víruskereső jelzett kártékony kódot. Nincs infó arról, hogy mikor lett átadva, lehet a tárhelyszolgáltató hibája is, kevés az infó itt a következtetés levonásához.
  • A linkelt oldalak lassúak voltak. Ellenőriztem ezeket, nem elsődlegesen a tárhely okozza a lassúságot, a kód nem volt optimalizálva, noha statikus landing page-ekről van szó.
  • A linkelt oldalak on-site SEO-ja, nagyon gyenge, hiányos volt. Szakmai szemmel súlyos problémákat tartalmaznak.

 

Mondjuk vagy ne mondjuk?

A leginkább kérdőre vonható dolog, hogy jelezzük-e és miként a problémákat. Viszont mindennek több oldala van. Vegyünk párat, több szemszögből!

  • Leendő ügyfél szemszögéből: Van egy lehetőség, ami jól hangzik, már csak anyagilag is. Nem lát semmi negatív/pozitív hozzászólást. Megrendeli, aztán a fizetéskor jön elő a gond.
  • Többi fejlesztő szemszögéből: Van egy olyan “szakmabeli”, aki elvonja a keresletet, de közben nem tud olyan minőséget nyújtani, mint amit szeretne, miközben hibák találhatóak az átadott munkákban. A megrendelő vajon biztos jól járna ha tőle rendelné?
  • Az érintett fejlesztő: Természetes, hogy sz sz érzése lesz, hogy le akarják Őt járatni, pedig Ő csak munkákat, ügyfeleket keresne, kedvezményes árt kínálva.

 

Mi van még a képletben?!

Bele kell kalkulálni azt, hogy a többi fejlesztő, a jövőbeli lehetséges ügyfeleket szeretné tájékoztatni, az adott fejlesztő gyengeségeiről, hiányosságairól. Nem feltétlen rosszindulatra kell gondolni, csak többen fontosnak tartjuk a korrekt tájékoztatást. Az érintett fejlesztő azt sem tudta összefoglalni, hogy az “alap” landing page csomagban mi van benne, mi nincs benne. Pedig konkrétan rákérdeztem, mégsem kaptam egyértelmű választ. Pedig ez fontos, hogy akkor mi is van az árban. Az, hogy responsive, ma már alap. Elvileg SEO barát, gyakorlatilag látszik a kódban, hogy komoly problémák, hiányosságok vannak. Tehát szakmailag alátámasztható a tapasztalat és tudás hiánya. A kedvezményes ár, vajon felülírhatja? A megrendelő vajon tudni fogja, hogy akit megbíz, kevésbé ért ahhoz, amiért fizet, mint amennyire állítja? Vajon korrekt lenne?

 

Te hogy döntenél?

 

Érvek összegzése

Igaza van az adott fejlesztőnek, mert kedvezményesen kínálja a (még nem olyan nagy tudását). Az új megrendelések remek alkalmak a gyakorlásra. A többi, hibákat publikusan felmutató fejlesztő hozzászólásai noha hibák mutogatása, de ezekből lehet a legjobban tanulni. Ráadásul, így az adott fejlesztő tudás szintjével is jobban tisztában lesz az, aki esetleg megakarja rendelni a szolgáltatásait. Persze lehet privát üzenetben is küldeni a hibajelzést, de ezek nem csak a tulajdonosnak fontos információk. Mindig gondoljuk át azt, hogy a hibajelzésekből tanulni és javulni lehet! Nem kell egyből rossz indulattal a másiknak esni.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+