A keresőoptimalizálás (SEO) egy online marketing eszköz, ami ugrásszerűen fejlődő iparággá növekedett az elmúlt években Magyarországon is. A lényege, hogy a Google kereső működését felhasználva szerzünk organikus (azaz nem fizetett hirdetésekkel bevonzott) forgalmat a weboldalunkra.
A SEO egy komplex terület, rengeteg különböző szempontra kell figyelemmel lenni az eredményekhez. Ez egyben azt is jelenti, hogy könnyű szem elől téveszteni a lényeget, és elveszni az apró részletekben. A tapasztalatom szerint ez az egyik leggyakoribb hiba a keresőoptimalizálásban. A következő tanácsokkal szeretnék neked segíteni elkerülni ezt a csapdát.
1. Fókuszálj a tartalomra
Tartalom nélkül nincs SEO, a tartalom a keresőoptimalizálás szíve és lelke. A Google elsősorban a honlapon található tartalom minősége és mennyisége alapján dönt az adott weboldal értékéről.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha a minimálisnál nagyobb a verseny egy kulcsszóra, kizárólag minőségi tartalommal lehet ringbe szállni a legelső helyezésekért. A minőségi tartalom elsősorban olyan cikket, útmutatót, esettanulmányt, stb. jelent, ami a felhasználónak megadja azt a segítséget (információt, szolgáltatást, stb.), amiért beírta a keresőbe az adott kulcsszót. Ehhez persze szükséges egy nagy adag piacismeret, és a keresési szándék pontos azonosítása.
De hogyan jön a képbe a mennyiség?
Vegyük példának, hogy a „life coach” kulcsszóra szeretnénk a TOP találatok között szerepelni a keresőben az új honlapunkkal. Készítünk egy 2000 szavas, nagyon szuper blogcikket erre a kulcsszóra. Nyert ügyünk van, nem?
Nem igazán. Csak akkor van esélyünk, ha a „coaching”, mint témakör lehető legtöbb lényeges kulcsszavára (pl. „coach képzés”, „coach jelentése”, stb.) lesz releváns tartalom a honlapunkon. Ez simán több tucat jó cikket is jelenthet.
Talán ez riasztónak tűnik, főleg ha nehézkesnek érzed magad a tartalomkészítésben, blogcikk írásban. De a SEO sava-borsa valójában a felhasználók elvárásainak megfelelni képes tartalom rendületlen gyártása.
Ezért a tanácsom egyszerű: ha van havi 10 órád SEO-ra, nyolcat a tartalomkészítésre fordítsd.
2. Építs minőségi linkprofilt
Külső linkek nélkül a legtöbb piaci szegmensben szinte lehetetlen valódi sikert elérni a Google keresőben. Ha belegondolsz, logikus: miért lenne jó egy olyan tartalom, amit senki sem hivatkozik?
Persze meg lehet várni, hogy organikusan épüljön ki nulláról a linkprofilod – mint ahogy a Google javasolja -, de ezt nem javaslom jó szívvel senkinek. Mivel gyakorlatilag mindenki linket épít, ezért a legtöbb esetben kifejezetten hátrány jelenthet, ha te nem.
A dolog fonákja, hogy ez egy olyan játék, ahol gyakorlatilag mindenki úgy próbál csinálni, mintha teljesen természetesen, beavatkozás nélkül teremnének a külső linkek. A Google azt nem tudja kikényszeríteni, hogy senki se építsen linkeket. De azt igen, hogy legalább megizzadjunk azért, hogy az épített linkek természetesnek tűnjenek.
Tehát a linképítés afféle must-have. A linképítés célja pedig az erős, természetesnek ható linkprofil.
A linkprofil erejét két tényező határozza meg: a külső linkek mennyisége és minősége. Figyelem, a minőség sokkal fontosabb, mint a mennyiség.
Ezért elsősorban olyan oldalakról igyekezz linket szerezni, amik:
- szakmailag releváns honlapok (pl. ha van egy könyveléssel foglalkozó blogom, akkor a könyveléssel, számvitellel, stb. foglalkozó oldalakról érdemes linket szerezni),
- a keresőben önálló jogon is jól szereplő weboldalak,
- komoly látogatottsággal rendelkező honlapok.
Kerüld el a linképítés során a
- linkfarmokat (olyan linkgyűjtő portálok, ahol mindenféle tematikus rend nélkül ömlesztve szerepel nagyon nagy mennyiségű link),
- PBN hálózatokat (kizárólag linképítés céljából üzemeltetett honlap-hálózatok),
- linkkatalógusokat (lap.hu az egyetlen, amire még talán érdemes benevezni itthon).
3. Technikai SEO: hozd az elvárt szintet
A technikai SEO a keresőoptimalizálás nagyon bonyolult részterülete, ahol mindig van tennivaló. Tökéletes honlap nincs, és mindig lesz olyan technikai SEO faktor, amivel javítani lehet a weboldalad általános állapotán.
Ugyanakkor az a tapasztalatom, hogy a technikai SEO oldalról igazából a Google nem vár kifejezetten sokat. Egy alap, elvárható szintet – ezt viszont számon kéri minden honlapon.
Miből áll ez a alapszint?
- A honlap legyen bejárható a Google algoritmusai (robotjai) számára, ne akadályozza semmi a feltérképezést és az indexelést. (nem ideértve, amikor szándékosan letiltjuk egy tartalom indexelését)
- A honlap legyen biztonságos, rendelkezzen érvényes SSL tanúsítvánnyal, és ne legyen feltörve, ne legyen vírusos. (A SSL fontosságát jelzi, hogy a Semrush Sensor szerint az Egyesült Államokban a TOP10 oldalak közel 98 százalékának https:// kezdetű URL címe van)
- Rendelkezzen teljes értékű mobilos változattal.
Ha ezekkel nincs probléma, akkor érdemes még figyelni a logikus, átlátható weboldal architektúrára, kiszűrni a különböző elérési útvonalak miatti duplikációkat (www. és www. nélküli, http és https), elfogadható szintre hozni a betöltési sebességet (Core Web Vitals-mutatók), és odafigyelni az átirányítások helyes használatára, megszüntetni a 404-es hibákat.
Nagyjából ennyi. Ha ezt a minimum szintet megüti a honlapod, akkor nem lesz komoly technikai akadálya a SEO eredményeknek.
A jó hír, hogy a fenti technikai kritériumok teljesítéséhez nincs szükség könyvtárakat megtöltő tudásra, sem misztikus fejlesztői munkára. Normális tárhely szolgáltató, egy alap WordPress, helyes beállításokkal, jól megválasztott sablonnal, plusz egy SEO plugin tökéletesen elég a legfontosabb technikai kérdések kezeléséhez.
Persze létezik még egy sor technikai szempont, amire egy SEO-projektnél oda szoktunk figyelni. De a helyzet az, hogy legtöbbször nem egy megtérülő dolog 100+ órát szöszölni a technikai jellemzők reszelgetésével. A tartalom és a linkprofil fontosabb.
4. Szerezz valódi SEO tudást
A legjobb befektetés, ha a saját tudásodat fejleszted. Nincs ez másként a SEO-nál sem. Hatványozottan igaz ez, ha te magad keresőoptimalizálod a weboldalad. Az alapok stabil ismerete, naprakész tudás nélkül nem lesznek komoly eredményeid.
Sőt, egy bizonyos szinten akkor is ismerned kell a SEO-t, ha egyébként szakértőt bízol meg a honlapod keresőoptimalizálásával.
Pusztán a keresőre támaszkodva is rengeteg információt találsz az interneten a SEO-val kapcsolatban, de sajnos az az igazság, hogy a keresőoptimalizálásról írt cikkek tekintélyes része általában marketing célokat szolgált. Mindig adnak valamennyi információt, de sosem ismered meg belőlük a teljes képet. Ráadásul az innen-onnan összeszedett információmorzsákból nagyon nehéz rendszerezett tudást építeni.
Releváns tudást a leghatékonyabban úgy tudsz szerezni, ha hosszabb ideig együtt működsz egy SEO specialistával, vagy elvégzel egy vagy több SEO tanfolyamot is.
Összegzés
A keresőoptimalizálásban senki nem tud senkinek sikert garantálni, de azt gondolom, ha követed ezt a négy szabályt, akkor minden esélyed meg lesz arra, hogy SEO szempontból erős honlapot építs.
Sok sikert!
Jobbágy András
SEO szakember