Hol engedjük, hol ne?
Egy céges honlap esetében vannak a viszonylag fix oldalak (kezdőlap, rólunk, szolgáltatások, referenciák, kapcsolat) melyeken Én nem mondanám, hogy kellene a hozzászólás. Amikor viszont bizton érdemes használni, az egy szakmai blog és annak bejegyzései. Avagy egy webáruháznál a termékeknél vagy a blog résznél.
Előnyök:
- A hozzászólások általánosságban kapcsolódnak az adott oldal / blog bejegyzés tartalmához és szöveg az esetek többségében pont emiatt, javítja a kulcsszó arányt és a természetes, témához kapcsolódó szöveges tartalmat.
- A hozzászólásokban pozitív véleményeket kaphatunk, melyek segíthetnek a látogatók meggyőzésében, pont mint egy termék értékelései.
- Könnyen visszajelzést kaphatunk az adott tartalomról. Gondolok itt olyanra, amikor kommentben jelzik, hogy egy hiba van vagy egyszerűbb elírás. Ha ezt gyorsan javítjuk és megköszönjük, megdicsérjük a kommentelőt, azzal jószínben tüntethetjük fel megunk és weboldalunk, cégünk.
- Szakmai és témába vágó kérdéseket kaphatunk, amikre a megfelelő választ megadva (akár egy új oldal vagy blog bejegyzés formájában) válaszolhatunk és alátámaszthatjuk szakmai hozzáértésünk.
- Jó néhány esetben hozzászólásban kérnek árajánlatot. Ezen hozzászólások esetében megköszönhetjük és a megadott e-mail címre küldhetünk árajánlatot vagy felkereshetjük a részletek felől.
- Ha hozzászólás formájában kérdeznek (és a válasz megengedi a publikusságot), a hozzászóló vissza fog látogatni, mivel furdalja a kíváncsiság, hogy kapott-e választ. Ezzel nőhet a honlapunk látogatottsága.
Hátrányok:
- Van bőven spam robot. Ezek 99% viszont nagyon jól szűrhető, így ettől csak kevés esetben kell tartanunk, ha megfelelő védelmet integrálunk. (Kivéve a Human spam, ám moderációs listával ez is megfogható.)
- Vannak trollok, ingerült kevésbé intelligens megnyilvánulók. Hozzájuk nagyon sok türelem és kedvesség szükséges, avagy csak kettő kattintással törölni.
- Moderálni kell. Igen, ha nem szeretnénk, hogy a fentiek elszaporodjanak. A WordPress-nél viszont csak beállítás kérdése, hogy termékértékelés, hozzászólás csak jóváhagyás után kerüljön ki.
- Negatív véleményeket szakmai válasszal érdemes ellensúlyozni. Ez bizalmat építhet ki a látogatóban, ám komoly türelem és önuralom kell hozzá.
Hogyan védekezzek spam-ektől?
A WordPress alap hozzászólási (és WooCommerce termék értékelési) megoldásával tökéletesen együttműködik, az (akár ingyenes fiókkal is működő) Akismet, mely igen hatékony a spam hozzászólások megfogásában. Mellé lehet kiegészítőket a HoneyPot megoldása. Ha nagyon biztos védelmet szeretnénk, akkor a Google ReCaptcha szűrőjével még kiegészíthetjük a védelmünket.
Ezen honlapomon jó néhány évig volt normál WordPress-es hozzászólás lehetősége és Facebook-os beágyazott komment lehetőség is. Végül mérlegelés után a lehetőséget megszüntettem és közösségi médiás megosztásoknál, szakmai csoportokba megosztásnál jönnek a visszajelzések.
Összegezve
Összességében leszögezhetjük, hogy a komment avagy hozzászólás lehetőségének a biztosítása előnyünkre lehet, ha hajlandók vagyunk a moderációra időt szánni ritkán. Segíthet a kapcsolatépítésben és nem érzi a látogató az annyira, hogy korlátozva lenne. Azonban el kell fogadnunk, hogy lehet szinte semmi igény nem merül fel a közösségi médiák korában. Egy jól felépített tartalom stratégia és némi hirdetés támogatással, hozzászólás lehetőségével előrébb leszünk!