Beszélgetés Szuhi Attilával, a 2018-as keresőoptimalizálásról

Beszélgetés Szuhi Attilával, a 2018-as keresőoptimalizálásról

Beszélgetés Szuhi Attilával, a 2018-as keresőoptimalizálásról 900 600 Rottenbacher Tamás
Mostani bejegyzés kicsit eltér a megszokottakhoz. Úgy gondoltam, kicsit színesítem a tartalmat és most egy kicsit enyhébb kérdezős - felelős tartalommal szolgálok a keresőoptimalizálás témaköréről. Vajon mi vár ránk 2018-ban a SEO, keresőoptimalizáció terén? Mik azok az alapok, amik a legfontosabbak. Ezen információkat egy könnyedebb, beszélgetős formában olvashatjátok a folytatásban!

Szia Attila, mutatkozz be kicsit és mesélj picit a SEO-s múltadról!

Szuhi Attila vagyok, az ite.hu SEO hírportál alapítója. Hét éve foglalkozom keresőoptimalizálással és öt éve már ebből is élek meg. Egyébként az eredeti foglalkozásom geográfus-hidrológus, de ebben a szakmában mindenki más területről érkezett, hiszen nincs igazán SEO képzés az országban

Mit érzel a legnagyobb kihívásnak a keresőoptimalizálás terén 2018-ban?

SzuhiLehet, hogy kicsit furcsa lesz a válaszom, de a fő kihívás az, hogy megértessem az ügyfeleimmel, hogy javítsák weboldaluk minőségét, mind tartalmilag, mind vizuálisan. Sokan még mindig azt gondolják, hogy a SEO valamiféle varázslat. Beállítjuk a technikai SEO elemeket, linket építünk, kulcsszóra optimalizálunk és máris jönnek a helyezések. Ez régen valóban így volt, de ma már ez a szükséges alap, de önmagában kevés. Amikor a Google legfontosabb SEO tanácsként azt javasolja, hogy csináljuk fantasztikus oldalakat a felhasználóknak, az régen jó szlogen volt. Ma már kőkemény valóság. Ha az oldal minősége nem elég jó, akkor a SEO technikákkal beleütközünk egy plafonba. Egy ideig vihető felfele az oldal, de ha a tartalom gyenge, akkor egy szint után nem jutunk feljebb. A legnagyobb kihívás SEO terén számomra ez: rávenni az ügyfeleimet, hogy folyamatosan dolgozzanak a weboldalukon. Én el tudom mondani mit kell csinálni, de ha ezt nem hajtják végre a SEO sem hozza azt az eredményt, ami lehetséges lenne.

Mik a lehetőségei annak, aki honlapja forgalmát organikus találatokkal szeretné növelni?

A határ a csillagos ég! Ma olyan az internes piac, mint a régen a vadnyugat, vagy az ipari forradalom a kezdetek kezdetén. A lehetőségek korlátlanok és kis tőkével, és nagy lelkesedéssel is lehetünk piacvezetők. Azt gondolom ez nem sokáig lesz így, és már ma is nehezebb a terep, mint öt éve volt, de ez még mindig az aranykorszak. Ez nem lesz mindig így, ahogy nőnek a szereplők, úgy lesz egyre nehezebb az interneten is a verseny, de ma a legnehezebb kulcsszavakat leszámítva 1-2 év alatt bárki TOP találatokat érhet el a weben, és ezzel biztosítani tudja vállalkozása sikerét.

Személyes tapasztalatod alapján, mennyi idő alatt érhető el keresőoptimalizálással egy honlapnál mérhető eredmény?

Attól függ milyen a verseny adott témakörben és mit nevezünk eredménynek? De nem akarom kikerülni a kérdés. Egy saját projektem mondanám példaként: egy teljesen új domain nulla tartalommal indul, egy év után elértük a napi 1500 látogatót. Itt gyenge-közepes verseny volt. Egy másik területen másfél év kellett ugyan ehhez az eredményhez, de itt már erősebb volt a verseny.

Az hogy mi érhető el, nagyon függ a témakörtől. Aki új weboldalt indít, annak azt tanácsolom, hogy először mindig a long tail kulcsszavakat célozza meg, mert az gyorsan hozza az eredményeket akár néhány hónap alatt. Abból pedig már lehet tovább építkezni. Ezért fontos minden SEO projekt elején a kulcsszókutatás, mert itt találhatjuk meg azokat a kifejezéseket, akár erős témakörben is, amire  a konkurenciáink nem gondoltak.

Mik a SEO alapok, amikre mindenkinek figyelnie kellene, legyen akár átlagos felhasználó?

Hát ez nagyon nagy témakör lenne, de megpróbálom pár mondatban összeszedni a lényeget. Az első, hogy technikailag legyen rendben az oldal, ami azt jelenti, hogy legyen feltérképezhető, rendben legyenek a belső linkek, és legyen kézben tartva az indexelés, azaz csak a jó minőségű és nem duplikált tartalmakat indexeltessük a Google-val. A második a minőségi tartalom: tudjuk mit akar a felhasználó, aki az adott kulcsszót beütötte,  és azt aloldalainkon szolgáljuk is ki. Itt egy a lényeg, hogy a title-ban benne legyen a kulcsszavunk. A harmadik és sajnos megkerülhetetlen, hogy ha verseny van, akkor a linkszerzés sem kerülhető el. És persze ahogy írtam fentebb, minden SEO projekt a kulcsszókutatással indul. De hadd ajánljak két cikket itt. Az egyik egy ingyenes keresőoptimalizálási tanfolyam, kb 100 ezer karakterben, a másik egy SEO tipp gyűjtemény. Jó indulás lehet mind a kettő.

Google logo nagy 

Mi a személyes véleményed a hazai keresőoptimalizációs piacról és arról, hogy milyen irányban változott ez az elmúlt évek alatt?

Az őszinte válaszom az hogy nem tudom, én kevés SEO szolgáltatást veszek igénybe : ) De a viccet félretéve azt látom, hogy nagyon sokan nyújtanak SEO szolgáltatást, úgy hogy kevéssé értenek hozzá. Sok új szolgáltató esetén látom, hogy honlapot is készít, Adwords kampányt is vállal, mellette SEO, UX és Facebook oldal kezelése is benne van a portfolióban, mindezt egy, maximum két ember. Ezzel az a gond, hogy ma már ez mind külön szakma, és a fentiekbe én is mind belelátok, de soha nem jutna eszembe munkákat is vállalni minden területen. Persze egy alapszolgáltatást lehet nyújtani, ezzel nincs gond. Egy kezdő online vállalkozónak az a leghasznosabb, ha egy ember fogja össze az online marketing egészét. Aztán ahogy fejlődik, úgy lesz egyre nagyobb szüksége specialistákra.

A másik oldala a történetnek, hogy azt gondolom a SEO tudásra egyre nagyobb a kereslet is, ennek pedig árfelhajtó hatása van. Amikor ezt a szakmát elkezdtem, talán egy-két tucat ember élt meg keresőoptimalizálásból, ma már sokkal több, de azt látom, hogy a jó elméleti és gyakorlati tudással rendelkező szakemberből még mindig kevés van, ez pedig a szakma megítélését is rontja.

De a magunk védelmére hadd mondjam el, hogy ez nem egy könnyű szakma. Nincs képzés, és a rangsorolási algoritmus a legnagyobb üzleti titok, ami ráadásul folyamatosan változik. Ez a startpozíció, ebből kell eredményt felmutatnunk.

Milyennek tartod a WordPress rendszerét keresőoptimalizációs szempontból?

Szuper. Én nagyon szeretem a WordPresst és SEO szempontból nagyon rendben van. A Yoast SEO plugint mindenképpen ajánlom hozzá, és azért a prémium sablont, amit megveszünk érdemes átnézni nagy vonalakban, de alapvetően azok is rendben szoktak lenni. SEO szempontból egy gyenge pontja van, ez pedig az, hogy sokan próbálják feltörni, ennek pedig lehet negatív hatása.

Van-e kifejezetten WordPress honlap tulajdonosoknak valami tanácsod, ötleted, hogy mit érdemes használniuk és mit ne?

Ahogy fentebb említettem a Yoast SEO Plugint mindenkinek melegen ajánlom. Nem is a cikkeken belüli része fontos a pluginnak, hanem az indexeletetési beállítások.

A másik amire felhívnám a WordPress oldaltulajok figyelmét az a címkeoldalak helyes használata. Ne kövessük el azt a hibát, hogy töménytelen címkeoldalt gyártunk. E téren legyünk tudatosak: mit indexeltetünk és mit nem, és miért. Amit indexeltetünk az legyen kulcsszótudatos döntés, és legyen akkor a címkeoldalnak is jó a minősége.

Kulcskérdés, hogy honnan/hogyan lehet felismerni a megbízható SEO szakembert?

Nem tudom. Én azt gondolom, hogy akit más személyesen is ajánl, az egy nagyon erős plusz pont. Ha nincs ilyen, akkor nézzük meg a weboldalát. Mindennel foglalkozik, vagy csak SEO-val? Aztán nézzük meg a blogját: vannak-e mély elemző írások, amit alig értünk, vagy csak az általános SEO lózungokat olvashatjuk?

De az az igazság, hogy a legtöbb igazán jó SEO szakembernek rengeteg a munkája, és emiatt a saját oldalára nincs ideje, ezért is javasolnám elsősorban a személyes ajánlást.

És még egy dolog: nem mindegy mi a feladat és honnan indulsz. Teljesen más szaktudást igényel egy induló céges oldal keresőoptimalizálása, vagy egy befutott több százezer termékkel rendelkező webshop SEO-ja.

 

Köszönöm Attilának a részvételt!

 

Rottenbacher Tamás

2006 óta foglalkozok weboldal készítéssel és 2007 óta keresőoptimalizációval. WordPress honlapokat 2008 óta készítek. Ha kérdezne írjon hozzászólást vagy email-t a "Kapcsolat" menüpontban.

Közösségi profiljaim:

Honlapunk cookie fájlokat használ, hogy jobb böngészési élményt biztosíthasson és forgalom mérést végezzen.