WordPress tárhely igénye
A WordPress követelményei, vagy is a tárhely tulajdonságok minimális és ajánlott követelményeiről itt olvashat: WordPress tárhely igénye. A PHP környezet, SQL adatbázis és bizonyos szerverkörnyezet beállítások szükségesek, hogy saját tárhelyünkön tudjuk a WordPress rendszerét használni.
Milyen specifikációk fontosak
Szükségünk lesz ellenőrizni, hogy biztosan megvannak-e az ajánlott hosting beállítások, (vagy ezek megadhatóak, felhasználó által módosíthatóak). A legtöbb tárhelyszolgáltatónál nem szokták feltüntetni az egyes fontosabb limitációkat. Az olcsóbbak esetében nem is kell ecsetelni, hogy vajon miért. Ezért sok esetben érdemes 1 hónapra előfizetni, hogy ellenőrizzük az adott szolgáltató (és azon belül is, az adott szervert amire kerülünk), hogy mennyire tudja az igényeink és honlapunk, weboldalaink kiszolgálni. Az alábbi képen a Cpanel felületét mutatja és a számunkra fontos adatokat, melyeket mindjárt sorra is veszünk.
Fontosabb paraméterek
- Processzor használat / CPU Usage: Az adott szerver vagy tárhelycsomaghoz tartozó processzor „szelet” kihasználtságát jelzi. Ha hosszabb távon 80% fölött van, akkor egy erősebb csomagra, szerverre van szükségünk. Ha 90% fölé megy, akkor honlapunk jelentősen belassul és egyes látogatóknál be sem fog tudni tölteni.
- Lemezhasználat / Disk Usage: Az elérhető helyből mennyit használunk. Ha ez 50% fölé megy, érdemes elgondolkodni a bővítésen, mivel lehet ha egy teljes biztonsági mentést szeretnénk, akkor az helyhiány (Unavaible disk space) miatt nem tud elkészülni. Arra ügyeljünk, hogy ez sose menjen 90% fölé, mivel ha ez eléri a 99,99%-ot, akkor nem kapjuk meg az email-eket és honlapunk is összeomlik.
- Fizikai/Virtuális memória használat / .. Memory Disk Usage: A fizikai a szerverben lévő memóriából használható mennyiség, a virtuális pedig a gépen futó rendszer által kezelt, meghajtón létrehozott memória. Ezek az értékek hasonlóak a processzor használathoz.
- Bejegyzés folyamat / Entry Processes: Az egyszerre futtatható szálak száma. Ha ez az érték alacsony, akkor kevesen tudják a honlapunk böngészni, főleg ha az nincs megfelelően optimalizálva. Ezen értéknél azért illik 30 fölött lennie, főleg ha szoktunk importálni vagy gyakran cache-t generálni.
- MySQL lemezhasználat / MySQL Disk Usage: Az adatbázis mérete, aminél arra érdemes törekedni, hogy 80% fölé ne menjen.
- Folyamatok száma / Number Of Processes: Ez magába foglalja a bejegyzés folyamatokat és minden egyéb háttérfolyamatot is, mely a rendszer és honlapunk működéséhez szükségesek. Ez sose legyen kisebb mint a bejegyzésfolyamatok limite, sőt, inkább annak a 3-4-szeres értéke legyen. Ha 90% fölé megy, akkor hasonlóan járunk mint a bejegyzés folyamatoknál.
- Sávszélesség / Bandwidth: Adott tárhelycsomag milyen sebességgel tud a hálózathoz kapcsolódni. Kis forgalmú honlapoknál a 100 MB/s még elmegy, ám komolyabb weboldalak, webshopok esetén már erősen ajánlott az 1 GB/s-es kapcsolat.
- IOPS: Magyarul a bejövő és kimenő műveletek száma másodpercenként. Ez az érték SSD-s szerveren jobb, ám a legtöbb honlap esetén nem feltétlen szükséges.
- I/O Használat, Usage: A szerver/tárhely olvasási és írási sebessége. Ha ezen érték magas, akkor gyorsabban elkészül a biztonsági mentésünk, ám ez igen erőforrás igényes és ezt szeretik alaposan korlátozni az olcsóbb tárhelyszolgáltatók. Ha túl alacsony, akkor lassú lehet a honlapunk.
További szempontok tárhelyszolgáltató választásnál
Az alábbi szempontok szerint érdemes megnézni a jövőbeli tárhely szolgáltatót, mivel hosszú távon kell együtt működni. Megéri kicsit utána járni az alábbiaknak, mivel így komoly bajtól óvhatjuk meg magunkat és kerülhetünk el sok kellemetlen percet, órát.
1. Tárhely mérete
Egy átlagos weboldal mérete 100 – 250 mb helyet foglal, saját biztonsági mentésekkel együtt. Egy nagyobb (sok fotót tartalmazó) oldalnak sem kell 500 mb-nál nagyobb tárhely. Majdnem mindenhol több gigás csomagokat ajánlanak, azonban csak ritka esetben van szükségünk valóban ekkora méretű tárhelyre. Fontos, hogy lehessen bővíteni, növelni az elérhető tárhely méretét, mivel idővel szinte biztosan szükségünk lesz több helyre.
2. Adatbázis mérete, mennyisége (MySQL például)
Az adatbázisban tárolódnak a weboldalad adatai, információi a legtöbb honlap esetében. Egy átlagos WordPress oldal esetében 20 – 40 mb helyet foglal és egy adatbázissal igen sok WordPress oldalt tudunk futtatni, tehát általános esetben 1 adatbázis bőven elegendő. Figyelni kell, mivel egyes szolgáltatóknál pár száz forint egy újabb adatbázis, de más cégnél akár évi tízezerbe is kerülhet további 1 adatbázis. Érdemes minden honlapot külön adatbázisba telepíteni, egymástól elzártan.
3. E-mail fiókok és FTP felhasználók
Azon szolgáltatókat – tárhely csomagokat, ahol korlátozva van, hogy max (mondjuk) 5 email hozható létre, kerüljük el. Sosem tudhatjuk, mikor lesz szükség különféle email címek létrehozására. Általában az info@, fonokneve@, munkatars1@, munkatars2@ (és így tovább) email címek szoktak kelleni, de most már érdemes olyannal is számolni, hogy a közösségi médiában cégnek külön email címmel regisztrálunk. Tehát jó, hogyha bármikor adhatunk hozzá email címet! Az email fiók és az email alias nem ugyan az! Utóbbi csak arra jó, hogy át legyenek irányítva a levelek. Fontos viszont, hogy van-e (és mennyi) az e-mail küldési limit, mivel elég nagy gondba lehetünk, ha azt elérjük és se honlapunk, se mi, se kollégák nem tudnak e-mailt küldeni órákig, vagy egy napig is akár.
4. Backup, biztonsági mentés
Az egyik legfontosabb, hogy 24 óránként legyen egy teljes mentés a honlapunk minden eleméről és az adatbázisról! Azt pedig külön meg kell érdeklődni, hogy a szerveren, automatikusan készülő biztonsági mentések meddig érhetők el, miként tölthetők le, állíthatók vissza. Az sem előny, ha egyszerű felületen tudjuk visszaállítani a tegnapi állapotot, ha valamit elállítottunk, elhibáztunk.
5. SSL, fix IP cím
Az SSL főként webáruházak üzemeltetésénél igen fontos. Röviden: még jobban titkosítja az adatokat a küldő (látogató) és a szerver közötti szakaszon. Egy átlagos, céges vagy hobbi oldal számára fölösleges mind a fix IP cím, mind pedig az SSL. Azon oldalaknál kell elgondolni rajta, ahol a weboldal keresztül regisztráció és fontos személyes adatok vannak tárolva. A legtöbb szolgáltatónál van ingyenes SSL, így a tizen-ezer forintos ajánlatok könnyen lehetnek becsapósak, túlárazottak.
6. Ne legyen terhelt a szerver
Sok szolgáltató próbálja minél jobban kihasználni a szerverek kapacitását. Ezzel csak akkor van baj, hogy ha olyan szinten teletömik – túlzsúfolják a szervert, hogy az már jelentősen lassítja a saját weboldalunkat és így nekünk okoznak elvesztett látogatóknak. Erről a folytatásban olvashat még.
7. Legyen könnyű adminisztrálni a tárhelyet
A legtöbb tárhelyszolgáltatónál a Cpanel nevű rendszer fut, mely magyarul is tud és könnyen lehet kezelni a tárhelyünk paramétereit, beállításait. Olyan tárhelyszolgáltatót ajánlott választani, ahol minél több beállításhoz férünk hozzá. Azt is vegyük figyelembe, hogy a beállításokat csak akkor módosítsuk, ha tudjuk mit-miért-hogyan. A Cpanelen kívül a Plesk, ISP Config is megtalálható a hazai kínálatban.
8. Gyors, egyértelmű, tisztelet tudó support
A legkomolyabb pont, amiben elvéreznek a rossz szolgáltatók, az az ügyféllel való kommunikációnál bukik ki. Sokszor lenézik az ügyfelet, rosszul kommunikál (túlságosan szakmai nyelven fogalmaz) és az is nagyon komoly baj, hogyha napokat kell várni egy email válaszára. Az a legjobb, hogyha gyorsan választ kapunk, ami tisztelet tudó (tudja, hogy ki a vásárló és ki eladó!) és egyszerű, érthető módon fogalmazza meg. Ennél a 7. pontnál vérzik el nagyon sok hazai szolgáltató.
9. Aktuális, friss verziókkal dolgozzon a szolgáltató
A biztonság egyik alappillére, hogy a szerveren futó alkalmazások ( PHP verziója, Mysql és PHPMyadmin, Cpanel, Operációs rendszer) minél újabb verzió legyen használható, elérhető. Sok tárhely szolgáltató egyszer összerakta a szerverét és örül, hogy működik, nem mer hozzányúlni és frissíteni. Ez pedig biztonsági kockázatot jelent és az ilyen szolgáltatót kerüljük el.
10. Lokáció, elhelyezkedés
Mindig vegyük figyelembe, hogy melyik kontinensen van a célcsoportunk. Akinek a célközönsége, piaca például amerikai terület, nekik mindenképpen olyan tárhelyszolgáltatót ajánlok, melynek szerverei amerikai területen vannak. A hazai szolgáltatások 99%-nak a hazai terület a piaca, így számukra az itthoni vagy európai szolgáltatók tökéletesen megfelelnek.
Hosting, „tárhely” típusok
Eltérő hosting lehetőségek közül választhatunk. Most nézzük, melyik típust, milyen honlaphoz, célhoz ajánlom. Érdemes ezekkel tisztában lenni, hiszen ágyúval verébre lőni fölöslegesen drága játék.
Osztott tárhely / Shared hosting
A legelterjedtebb, lényegében ezt nevezzük tárhelynek. Itt egy szerveren osztozik több felhasználó. Általánosságban elmondható, hogy az olcsóbb tárhelyszolgáltatók megoldása. Kisebb forgalmú honlapokhoz, webáruházakhoz megfelelő választás, főleg ha fontos szempont az ár.
VPS / Virtuális szerver
Itt egy nagyobb (erősebb) szerver van néhány egységre bontva. Jóval jobb teljesítményt adnak mint az osztott tárhely, így honlapunk már csak attól jelentősen gyorsabb lehet, ha átkerül egy megfelelő VPS-re. Itt kétféle mód jellemző. Az egyik esetében csak simán megkapjuk a VPS-t, amihez szükségünk van rendszergazdai ismeretekre és tapasztalatra. A másik a kezelt VPS szerver, mely esetében szakember biztosítja a VPs megfelelő, gyors működését és mi csak élvezzük az előnyeit. Ajánlott változó, hirtelen ugró forgalmú weboldalakhoz, illetve közepes, fontosabb webáruházakhoz.
Dedikált szerver
Itt az egész szerver csak a mi honlapunk, weboldalaink kiszolgálására van. Igen költségek, komolyabb szakmai ismeretek szükségesek hozzá és nagyon nagyforgalmú vagy méretű honlapoknak, webshopoknak ajánlott.
Cloud hosting, felhő szolgáltatás
Itt több szerver összekapcsolt hálózatáról beszélünk, melyek komoly, nagyon magas megbízhatóságú szolgáltatást ad. Mindennek az ára is megvan, mivel nagyon költséges és mindenképpen kell hozzá szakember, partnercég. Ez csak az igazán nagy szereplőknek ajánlott. Ahol évi pár tizen-ezer forintért „felhő tárhelyet” ajánlanak, azt kezeljük fenntartással.
Tanácsok
- Kérjünk próbaidőt a tárhelyszolgáltatótól és teszteljük, milyen gyorsan töltődik be weboldalunk, nézzük meg miként változnak a fenti fontos értékek, milyen az elérhetősége, elérhető-e az ügyfélszolgálat könnyen. Inkább egy havi díjat szánjunk rá és tegyük próbára.
- Váltsunk több email-t a kiszemelt szolgáltatóval. Nézzük meg, milyen stílusban és reakció idővel válaszolnak.
- Tervezzük túl lehetőleg a weboldalunk igényeit. Akkor nem fog meglepetés érni, hogy ha netán jobban beindul vagy több tartalommal látnánk el.
- Ne higgyük el a marketing bullshit-et, mivel ezt előszeretettel túltolják a szolgáltatók, főleg az olcsóbb díjszabásúak közül.
Tévhitek
Több tévhit is van, melyeknek egykoron volt némi értelme, de mára biztosan nem számítanak.
- Ha drága, akkor biztos jó. Ez sajnos semmiképp sem aranyszabály. Nagyon drágán is lehet borzasztó tárhelyet vásárolni.
- SSD tárhely: Fölösleges. Egy weboldalt nem az fog igazán felgyorsítani, hogy SSD meghajtón van, hanem az, ha gyors hálózaton és nem teletömött szerveren van elhelyezve. Az SSD meghajtóknak inkább a Mysql vagy a hatalmas, több terrás adatokat kezelő giga weblapoknál van értelme. Drágább, de nincs olyan mértékű előnye, amennyivel többet kérnek vagy amennyire hirdetik. Reklámfogásnak jó.
- Minden weboldal, más szolgáltatónál legyen. Ez régen SEO, keresőoptimalizációs szempont volt, hogy ha azonos témában van több honlapunk, akkor eltérő ip-ken legyenek. Mára mindegy igazából, ezt nem figyeli a Google.
- Elég ha a tárhelyszolgáltató készít biztonsági mentést. Ne játszunk, mindig legyen saját biztonsági mentésünk a tárhelyünkről. A levelezést POP3/Imap segítségével, a weboldalunk fájlait sFTP-vel, adatbázisunk phpMyAdmin-ból mentsünk le saját gépünkre rendszeresen.
Ingyen tárhely és WordPress
Az ingyenes tárhelyek általában terheltek (lassúak), igen korlátozottak. Gondoljunk arra a közmondásra, hogy „Nincsen ingyen ebéd.”, ez itt is érvényes.