1. A helytelen meta adatok
A leggyakoribb SEO hiba, amivel szinte minden honlapon, webáruházban találkozom, az a helytelen meta adatok használata. A keresőoptimalizálásban a title (meta cím) és a description (meta rövid leírás) kitöltésének elhagyása. Emiatt a keresők (pl. a Google) kénytelen saját maga, az elérhető szöveges tartalmakból ezt automatikusan pótolni. Macerás munka nagyobb honlapnál nagyobb munka (azoknál jól megtervezve automatizálható nagyrészt), kis és közepes honlapoknál, webáruházaknál azonban kötelezőnek mondanám, hogy írjuk meg a kulcsszavas title és kulcsszavas, figyelemfelhívó meta description rövid leírását. WordPress bővítmények közül minden SEO plugin erre ad lehetőséget.
Ha ezeket nem tesszük meg, akkor a lenti képen látható eredmény lehet a vége. Termékkategória leírásnak nem éppen jó a székhely…
2. Nincs mit nézzen a kereső
Az ezüstérmes helyen egy olyan probléma áll, ami igazából adja magát. Ez nem más, mint a tartalom hiánya. Példaként, ha van egy egyszerű céges weboldal, ami 5 menüpontból áll és minden menüpontban van egy fél oldalas össz szövegezés, akkor még is mit nézzen a keresőrobot? Minden kulcsszóra egy külön oldal (nem honlap, elég csak a honlapon belül egy oldal) lenne az ideális és a konkurenciától nagyobb, értékesebb tartalommal. Arra törekedjünk, hogy weboldalunk minden fontos url címén legyen legalább 1000 szavas, egyedi, értékes szöveges tartalom.
Vannak olyan oldalak, amiknél ez nem könnyen megoldható, egyes speciális esetekben (amiknél a vizualitás az elsődleges). Ezeknél érdemes figyelembe venni, hogy ha nehezebben is, de még a leginkább vizuális témákról is lehet szöveges tartalmat készíteni. Legyen szó autófényezésről, fürdőszoba felújításról vagy bármi másról. Mindig lehet írni a minőségre, a megoldási módokról, a hasznosságról, az okokról miért igényelje/kezdjen bele az érdeklődő.
3. Apróságok, szabványok, pozitív korlátozás
A jelképes dobogómon még ott van, az apróságok és szabványok elhanyagolása, nem megfelelő kezelése. Mi is tartozik ide? A keresők egyre nagyobb proritást adnak a finom részletekre. Minél több infót közvetlen, szabványok használatával megadunk, annál jobban fognak szeretni. Gondoljon bele, van egy weboldal ahol keresni kell az információkat (idő+energia befektetésével) és van egy azonos témájú, aminél könnyed átnézéssel minden fontos paramétert megtalál (ezzel időt, energiát és így pénzt spórolva). Vajon melyiket fogja jobban értékelni és a ranglistán előrébb helyezni? Ugye ugye.
Nagyo sok Schema, Strukturált adat szabvány van, melyek egyre fontosabbak a WordPress keresőoptimalizálás terén is, ám nem csak WordPress terén. Itt csupán több plugin is segít nekünk. A komolyab SEO pluginok például több Schema szabványt automatikusan hozzáad a honlapunkhoz, tartalmaikhoz. A webáruházaknál pedig kiemelten fontos ezen szabványok támogatása, hogy a keresőrobotok könnyen megértsék milyen jellegű a tartalmunk (cikk, üzlet adatai, termék, termék kategória, gyik stb.). Ezen szabványokat a különféle automatizált, alap beállításokon túl nagyon kevesen használják ki.
Külön szót szeretnék szentelni a pozitív korlátozásnak (Igen, én adtam neki ezt a nevet, bocsánat.) Ennek a lényege az, hogy nem kell azt erőltetnünk, hogy a keresőrobotok (pl. Google) a honlapunk minden egyes url címét indexeljék. Minek? Itt iss idő, energia (és ezáltal pénz) veszteségről beszélünk. Nekünk nem lesz abból számottevő organikus forgalmunk, hogy például blogunk idő alapú, évenkénti vagy havi lebontású archivumok url-eit indexeltetjük. Van rajtuk értékes tartalom? Nincs, mivel azon cikkek vannak benne, amiknek van önnáló url-ük és így csak duplikáció veszélye áll fenn (ha nem megfelelő a canonical kezelése a weboldalunknak). Amit én tanácsolnék, hogy WordPress esetében úgy állítsuk be a SEO bővítményünk, hogy a kategória, szerző, dátum archívumokat, keresési találatokat (honlapunkon belül) ne indexelje, ahogy a címkéknél is válogatnék melyik legyen indexelve és melyik ne, attól függ mennyire céltudatosan használjuk a tag kezelést. A lenti képen megmutatom, hogy a saját weboldalam esetében (a cikk írásakor) az elérhető url-ek közel ötöde (~22%-a) indexelhető csak és köszi a honlapon, jól van. Ebben a témában Szuhi Attila adott előadás a WordPress Budapest Meetup rendezvényének keretén belül, ami itt tekinthető meg videófelvételen.
4. Bejövő linkek hiánya
A linképítés noha az elmúlt tizen évben veszített szerepéből, még mindig nem elhanyagolható tényező a keresőrobotok találati listáját összeállító képletben. (Képletben… oké, speciális algoritmusban, mesterséges inteligenciában.) Ha nincsen olyan külső weboldal, ami a mi honlapunkra mutató linket helyez ki, akkor bizony bajban vagyunk és nem leszünk túl fontosak például a Google szemében. Sok szakmai vita folyik a linképítésről, főleg az elmúlt pár évben. Én azon az állásponton vagyok, hogy a jó keresőoptimalizáláshoz és eredményhez mindenképp szükséges egy jól megtervezett linképítés, PR cikkezés. Linképítést csinálhat bárki, vagy kereshet rá szakembert. Ha az elsőt megpróbálja, rá fog jönni, hogy ezt bizony inkább kiszervezi másnak. Monoton, unalmas, figyelmet igénylő. Sajnos azonban elengedhetetlen ha eredményt szeretnénk elérni.
Azt még hozzáteszem, hogy linképítésnek akkor van értelme, hogyha a weboldalunkon (amire mutat a link) van megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom. Különben nem nagyon fog számítani, eredeti értékének töredéke lesz csak az eredmény.
5. Senki nem figyel rám :'(
Ennyit mondanék: Google Search Console, Google Analytics. Használja. Gyorsan be lehet kötni mindkettőt és rengeteg hasznos információt tudnak biztosítani, ami alapján meghozhatjuk a helyes döntéseket és megfelelően tervezhetjük a következő lépéseket. Megtudhatjuk mely tartalmakat szeretik a látogatók legjobban, melyik tartalmunkra jönnek a legtöbben (vagy éppen a legkevesebben) a Google keresőből. Így megismerhetjük mely részeken kell fejlesztenünk, illetve mely részek jók (és megnézni miért jók), majd levonni a következtetéseket.
A Search Console segít nekünk, megmutatja a Google szemében milyen a honlapunk. Milyen a sebessége, a kód minősége, a szabványok támogatása, a biztonsága, a mobilos használhatósága és még lehet folytatni. Beküldhetjük a webhelytérképünk, mely segít abban, hogy minél több tartalmunk, minél hamarabb felkerüljön a találati listára és indexelve legyen. Jelzi számunkra, ha gond lenne a honlappal (például nem éri el a tartalmakat, vírusos lett, feltörték, huzamosabb ideig belassult).
Azt érdemes figyelembe venni, hogy a Search Console adatok értékének összetett okai lehetnek. Például ha rossz minőségű tárhelyünk van, ami lassú, az több értéken is ronthat. Ugyan így ha nem megfelelően reszponzív a honlapunk. Így érdemes több nézőpontból is keresni a problémát, mivel több eltérő oka is lehet, ha nem megfelelőek az értékek.
5+1 a fekete leves
Ó igen, most jön a leg, leg, leg rész. Legjobb? Nem. Legbosszantóbb? Nem. Legmeglepőbb? Sajnos nem. A leggyakoribb. Ez pedig sajnos az, hogy a tulajdonosnak nincsen elvárása, nincsen igénye (és/vagy energiája nincs), hogy kijelölje merre szeretne haladni a keresőoptimalizálásban. Oké, legyen a honlap az első három találatban. Ahham. Ilyenkor az alábbi kérdéseket szoktam feltenni, amit ha Ön weboldal tulajdonos és szeretne jobb SEO helyezést elérni akkor tegyen fel a tükör előtt és jegyzeteljen, sajtolja ki magából.
- Milyen szavakra keresnek a potenciális, ideális ügyfeleim és milyen kulcsszavakra céloz a konkurenciám? (Keressük meg azt, amire Ők nem céloznak és könnyebben előnyre tehetünk szert.)
- Milyen erőfeszítést tesz a konkurenciám, milyen módon próbál előrelépni SEO-ban? (Ennél kell nekünk többet beleadni, hogy megelőzzük.)
- Miért nem fektetek energiát a saját oldalam optimalizálásába és miért várok eredményt így? (Nem gurul magától a szekér. Toljuk vagy keresünk olyat aki helyettünk tolja díjért cserébe.)
- Ha nem az én szakterületem, akkor miért nem kérek segítsétek? (Nincsenek a valóságban 1000 mesterek, csak olyanok, akik mindenhez egy kicsit és rosszul értenek. Ne féljünk szakemberhez fordulni.)
Azt vegyük figyelembe, hogy amennyiben nem foglalkozunk a honlapunk keresőoptimalizálásával, akkor ne legyen elvárásunk, hogy megelőzzük a konkurenciát a találati listában. Ne várjuk akkor, hogy legyen forgalmunk organikus találatokból. Nem feltétlen szükséges a keresőoptimalizálás, csak akkor vegyük számításba, hogy ha a konkurencia foglalkozik vele, akkor Ők előrébb lesznek. Ennyi.