A keresőoptimalizálás egy mérnöki elemzést és tervezést követő, szakszerű kivitelezés, amely többnyire jól körülírható szabályok szerint történik. De el kell ismernünk, van ezen paragrafusok között egy olyan nagy változékonyságot mutató kakukktojás, amelyet linképítésnek hívunk. Folyamatosan, szinte napról napra változik a jelentősége nem csak a Google, de a szakemberek szemében is. Amiévekkel ezelőtt remek linképítési technikának tűnt a laikus weboldal tulajdonos számára, azt ma már egyértelműen bünteti a Google.
Ezért úgy döntöttem, hogy felkérek a témában egy szakértőnek számító személyt, a kulcsszo.hu vezetőjét, Evenich Andrást, linképítő specialistát, hogy foglalja össze: minek is köszönhető a linképítés ilyen szintű képlékenysége, és informáljon minket arról, hogyan végezhetjük hatékonyan ezt a folyamatot.
Noha mi is több mint 8 éve figyeljük a keresőoptimalizálás múltját, jelenét és jövőjét, mégis úgy gondoltam, érdemes olyan személy nézőpontját is bemutatni, aki már hosszú évek óta ezen a területet követi nyomon. Elvégre több szem, többet lát.
Kezdjük is el!
RotiSoft: Szia András! Köszönöm, hogy eljöttél hozzánk, és az olvasóval jobban megismertethetjük a témát, a Rotisoft.hu blogjában. Rád vár a nagy feladat, hogy eloszlasd a tévhiteket a linképítés folyamata körül. Miként tekintsenek erre a vállalkozók és a vállalatok marketing szakemberei, hogyan tudják majd megfelelő eredményességgel végezni munkájukat ezen a téren a jövőben?
E. András: Szia Tamás! Köszönöm a meghívást.
Lehet furcsán fog hangzani, de az az igazság, hogy a linképítésnek, mint fogalomnak és tevékenységnek nem is szabadna önmagában léteznie. A linkek mindig is egy sikeres vállalkozásnak, főként weboldalnak a pozitív melléktermékei. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy önmagától, pusztán attól, hogy egy vállalkozás a weboldalán – hírlevelében és közösségi oldalain keresztül kommunikál hasznos és érdekes/értékes információkat, folyamatosan keletkeznek linkjei, attól függetlenül, hogy azt mennyire szeretné!
Amiatt, hogy az emberek többsége már az interneten kommunikál, a legtöbb vállalkozás is itt kap visszajelzést tevékenységéről. Egy hírben, egy post-ban, egy hírlevélben, egy fórum oldalon, vagy bármilyen más online felületen, vagy közösségi oldalon.
RotiSoft: András! Értelek, de akkor ezzel azt akarod mondani, hogy a linképítést felesleges végeznünk? Ne tegyünk semmit, csak tartalmakat állítsunk elő? Megengedhetjük magunknak ezt?
E. András: Nem, ez azért közel sincs így. Csak azt szeretném hangsúlyozni, hogy amikor valaki linképítésre adja fejét és megbíz egy céget, vagy maga épít linkeket, akkor az annál sokkal jelentőségteljesebb, mint egy hivatkozás.
Valójában arról van szó, hogy a cégünk hírnevét, Brandjét erősíthetjük ezzel.
Vegyük példának azt, hogy a közösségi oldalakon keresztül szeretnénk linkeket gyarapítani egy weboldal számára. Mit tegyek ilyenkor? Hasznos és informatív, a célcsoport kérdéseit segítő közleményeket, tudósításokat biztosítok az olvasóknak. Akiket pedig érdekel, azok megosztják ismerőseik között, és remélhetőleg sok-sok olyan személy is olvasni fogja ezeket a tartalmakat, akiket az ilyen termékek vagy szolgáltatások érdekelnek. Közülük kerülnek ki a hírlevélre feliratkozok, vásárlók.
Ugyanez a szisztéma lehet, amikor keresek egy témába vágó blogot vagy fórumot, és a hasznos tartalmak kommunikációja révén látogatókat kap ügyfelünk weboldala.
Azért mondtam Neked, hogy a linképítésnek, mint direkt szakmának nem is szabadna léteznie ma már, az online kapcsolatteremtés és marketing nélkül. A SEO szakember tudja, milyen szabályok és tartalmi elvek azok, amelyek linket teremthetnek, de tartalom és marketing nélkül a linképítés hatékonysága nagyon alacsony lesz.
RotiSoft: András, kérlek mondd el Nekünk még pár szóban azt, hogy miért változikszerinted ennyire a keresőoptimalizálás szakmában a linképítés megítélése, és végezetül kérlek írj le pár hasznos tanácsot olvasóinknak, hogy hogyan tudnak olyan link kapcsolatokra szert tenni, amelyek biztonságos előre jutást eredményeznek a keresőben, illetve a cégük Brandjét is erősítik.
E. András: Rendben. A linképítés lényege az, hogy valós látogatói forrással rendelkező felületeken helyezzük el a linkeket, nem pedig értéktelen és mesterségesen létrehozott weboldalakon, mint a linkgyűjtemények és linkkatalógus oldalak. A Google kezdetben manipulálható volt, nem volt felkészítve arra, hogy felismerje, ha egy weboldal, ahonnét a link mutat weboldalunkra spam jellegű.
Ezért csak azt tudta figyelembe venni, hogy hány darab link mutat egy oldalra. Ebből vonta le azt a konklúziót, hogy minél keresettebb egy oldal, annál több linkje van, és mivel ez kezdetleges gondolkodás volt, ezért a legtöbb weboldal-tulajdonos rengeteg, látogatottságot nem generáló oldalon helyezett el linkeket. Ennek köszönhetően rengeteg értéktelen oldal, úgynevezett webszemét jött létre.
De mindenesetre a lényeg az, hogy okosodik a Google, figyel, és a korábbi logikáját már teljes mértékben igyekszik visszamenőleg is korrigálni. Ezért jött létre az a sok algoritmusváltozás a linkek vizsgálatára, amelynek a neve: Pingvin.
Ma már nemcsak a rossz minőségű webhelyen elhelyezett linkek miatt büntet a Google algoritmusa, hanem a horgony szövegek miatt is. Úgy gondolom a kulcsszavas horgonyszövegek legalább akkora problémát jelentenek egy weboldal link profiljánál, mint az, hogy milyen minőségű weboldalról származik a link.
Még ma is megoszlanak a vélemények a horgonyszöveget illetően, hogy mit szabad használni és mit nem. Én egyértelműen a brand és természetes linkszövegek mellett teszem le a voksomat, mivel előbb-utóbb várható, hogy a Google szigorítani fogja a szűrőjét és azokat a weboldalakat is büntetéssel fogja sújtani, akik jelenleg több verzióban ugyan, de használják célzottan a kulcsszavakat.
Álljon itt három iránymutatás, amelyek segítségével jobban eligazodhatunk a linképítés meglehetősen szövevényes világában.
A kevesebb több
Ne vegyen igénybe olyan linképítő szolgáltatást, ahol huszasával ígérnek jó minőségű megjelenéseket és linkeket. Ma már nem lehet olcsón és könnyen olyan link kapcsolathoz jutni, amely nem rendelkezik kiváló tartalommal. Inkább pár erős linkje legyen az oldalnak, mint sok tucat kacat. A tartalom kiemelten fontos, hogy az Ön cégének neve milyen szövegkörnyezetben jelenik meg.
Tartalom és kommunikáció
Tartalom nélkül nem tud olyan linkekhez jutni, amelyeket csak úgy kap és azt sem tudja, hogy létezik. A Google híres mondása az, hogy jó link az, amiről nem is tudjuk hogy létezik. Ezért készítsen weboldalán olyan tartalmakat, amelyek célcsoportja problémájára adnak választ. Kapcsoljon hozzá vizuális tartalmakat is, pl.: infógrafikát, online diagramot, esetleg videót stb.
Ezeket hívjuk link bait tartalmaknak. Sok tartalmi ötletet olvashatunk a neten, amelyeket minden témakörben fel tudunk használni. Kreativitásunk eredményeképpen olyan tartalmakat készíthetünk, amelyek kiemelik weboldalunkat a többi weboldal egyhangúságából. Itt azonban nem szabad megállni, ezt „híresztelni”, kommunikálni szükséges, erre nagyon jó a saját hírlevél, címlistánkon szereplő személyek, és a közösségi oldalak használata.
Egy másik jó megoldás a közlemények kiadása, mely a céges témakörünkhöz kapcsolódó hírek, események közlését jelenti nagyobb portálokon keresztül.
Ne a linképítés legyen a központban
A régmúlt időkben, amikor a Google Pingvin algoritmusa még nem jelent meg, a központi SEO tevékenység a katalógus linképítés volt. Ma már nem célszerű intenzív link gyarapításnak szentelni a drága időnket, inkább gondolkozzunk el, milyen úton-módon tudjuk weboldalunkra csábítani látogatóinkat pl: közösségi oldalakon keresztül, fórumokon, blogokon végzett szakmai kommunikációval, PR tevékenységgel, saját offline rendezvényeink reklámozásával stb.
Zárásképpen azt emelném ki, legyünk kreatívak tartalmaink elkészítésében, és azokat kommunikáljuk is célcsoportunk számára. A Linképítés ma már sokkal többről szól, mint egy hivatkozásról, ezért építsünk Brandet vele.
Köszönöm Tamásnak, hogy megoszthattuk egymással és olvasóinkkal a tapasztalatainkat a linképítés témakörében.