Az e-kereskedelem növekedése, trendjei — és jövője

Az e-kereskedelem növekedése, trendjei — és jövője

Az e-kereskedelem növekedése, trendjei — és jövője 900 600 Vendég Szerző
A 2020-as év rengeteg váratlan eseményt tartogatott, de mind közül kétségtelenül a pandémia volt a kereskedelmet leginkább meghatározó történés. A baljós hírek Kínából, majd a folyamatosan megjelenő pánik, a karantén, majd a nyári nyitást követő őszi ismételt lezárások hatalmas tömeget tereltek az online webshopokhoz, amelyek így példátlan, korábban soha nem tapasztalt növekedésre tettek szert.

Így az online kereskedelmi forgalom már több, mint 10%-át teszi ki éves szinten a teljes kereskedelemnek, és az internetes kiskereskedelmi forgalom hamarosan átlépi az 1000 milliárdos határt. Csak összehasonlításképpen: ez a szám 2019-ben még csak 625 milliárd volt.

De vajon pontosan milyen faktorok okozták ezt a hatalmas, közel 50%-os növekedést, milyen termékek és termékkategóriák futottak a legjobban, és merre tart a piac?

E-kereskedelem 2020-ban

Melyek az online kereskedelem legfontosabb eseményei egy átlagos év során?

  • Újév
  • Valentin-nap
  • Anyák napja
  • Húsvét
  • Iskolakezdés
  • Black friday
  • Karácsony

Ezekben az időszakokban történik a legtöbb eladás (az utolsó három különösen fontos).

2020-ban azonban – a pandémia hatására – teljesen máshogy festett az év, hiszen a fentebb felsorolt időszakok mellett újak jelentek meg:

  • A vírus megjelenése utáni pánikvásárlás
  • A lezárások miatti home office és karantén-lét
  • A nyári újranyitás
  • A kora őszi második hullám
  • A téli lezárások és ismételt karantén
google kereses vasarlas kulcsszora

Google keresések a “vásárlás” kulcsszóra az elmúlt 5 évben

Ez természetesen óriási hatással volt nem csak a keresletre, de a kínálatra is.

Olyan új vásárlóközeg jelent meg ugyanis az online térben, akik korábban még ódzkodtak az interneten keresztül leadott rendelésektől – egyre több idős próbálta ki az online vásárlást. És vele együtt a házhozszállítást is.

Ennek az lett a következménye, hogy hetekre előre be lettek táblázva az online szupermarketek, de a fizikai üzletek lezárásával gyakorlatilag minden online bolt túlterheltté vált.

Ez nem csak a keresleti oldalon csapódott le, ugyanis a kínálat is jelentősen megnövekedett – a fizikai üzletek rá lettek kényszerítve, hogy online jelenlétet építsenek ki, ezáltal rengeteg új webáruház jelent meg a piacon, szinte minden iparágban.

Az új webshopok viszont elég nagy hátrányban voltak azokhoz képest, akik a pandémiát megelőzően is kereskedtek online, emiatt sok vásárlót vesztettek, de a hatalmas keresletnövekedés miatt általában nekik sem volt okuk panaszra.

Az tehát biztonsággal kijelenthető, hogy az online webshopok kereslete, éves forgalma és infrastrukturája több évet lépett előre – mindössze egyetlen esztendő leforgása alatt.

Ennek pedig nagyon fontos hosszútávú következményei vannak és lesznek, hiszen elértük azt a szintet, amikor az online jelenlét gyakorlatilag megkerülhetetlenné vált.

Míg 2019-ben még az volt a trend, hogy a csak és kizárólag online elérhető boltok fizikai üzleteket kezdtek el nyitni, 1 évvel később már pont az ellenkezője történt.

De vajon melyek voltak azok a termékek és termékkategóriák, amik ekkora növekedést idéztek elő az e-kereskedelemben?

Az online kereskedelem legnépszerűbb termékei

Ahogy az várható volt, azok a termékek kezdtek el nagyon jól futni, amelyek valamilyen módon kapcsolatban voltak az otthoni léttel, a home office-szal vagy az egészséggel.

Kezdetben – a pánikvásárlás idején – ezek azon termékek voltak, amelyekből úgy gondoltuk, hogy hiány lesz, vagy megelőző jelleggel bírnak egy esetleges megbetegedés során, mint például a különböző vitaminok, ásványi anyagok vagy a háztartási- és tisztítószerek.

Amikor a pánik elült, és elkezdtünk berendezkedni a karantén-létre, az FMCG piac kilőtt. A különböző online szupermarketek hetekre előre le voltak kötve, így az élelmiszer vásárlás ebben az időszakban viszonylag nehezen ment.

Ám ahogy egyre több időt töltöttünk otthon, a figyelmünk is ide irányult, ezért minden termék kereslete megugrott, ami valamilyen módon kapcsolódott a lakberendezéshez – az építőanyagoktól kezdve, a barkácstermékeken át egészen a kerti kiegészítőkig.

A számítástechnikai cikkek iránti kereslet is meredeken emelkedett, egyrészről az otthon végzett munka, másrészről pedig a digitális oktatás miatt. A számítástechnikai eszközzel rendelkező gyermekek száma hirtelen megemelkedett. Ezek nagyon fontos változások mindazoknak, akik a weboldalukat a különböző kijelzőméretekre szeretnék optimalizálni.

A bezártság miatt a sporttevékenységek iránti kereslet is megnőtt, ezáltal pedig a különböző sportkiegészítők rekord mennyiségben fogytak a sportáruházak és webáruházak valós vagy virtuális polcairól. Érdekesség, hogy míg az utcai ruházat iránti kereslet óriásit zuhant, addig a sportruházat és az athleisure – ami magyarul a kényelmi sportruházatot jelenti – kereslete elérte a csúcsot.

google kereses athleisure

Google keresések az “athleisure” kulcsszóra az elmúlt 10 évbe

A koronavírus járvány tehát bár rengeteg iparágat érintett nagyon negatívan, akadtak azért olyanok is, amelyek kétségtelenül egyfajta “nyertesként” kerültek ki a járványhelyzetből.

Az e-kereskedelem szemmel láthatóan ezek közé tartozik, hiszen bár eddig is folyamatosan növekedett, ám a 2020-as év rekordot jelentett, és majdnem megduplázta az online kereskedelem eddigi fejlődési ütemét. Emelett az ismertebb nagy futárcégek mellett megjelentek a kisebbek és a specifikus kiszállításra szakosodott cégek is.

Ennek pedig biztosan fontos hosszútávú hatásai lesznek, így aki meg szeretné vetni a lábát az online térben, annak mihamarabb szüksége lesz egy weboldalra vagy egy webshopra.

Összefoglalás

A 2020-as év rendhagyó volt – minden szempontból.

Az e-kereskedelmet tekintve rekordévet hozott, és évekkel lendítette előre az addig folyamatos és lassuló kereskedelmi növekedést.

Ennek egyrészről az újonnan megjelent kereslet, másrészről pedig a kínálat bővülése volt az oka.

Azt azonban csak az idő képes megmondani, hogy hosszútávon milyen hatással volt az e-kereskedelmi iparágra ez a fajta rekordbővülés.

 

Cikk szerzője:
Papp Gábor
thepitch.hu
SEO szakértő

Vendég Szerző

A RotiSoft blogon időnként vendég szerzők írásai is megfordulnak. Ezen tartalmak íróit a bejegyzés végén találod.

Közösségi profiljaim:

Honlapunk cookie fájlokat használ, hogy jobb böngészési élményt biztosíthasson és forgalom mérést végezzen.