Így az online kereskedelmi forgalom már több, mint 10%-át teszi ki éves szinten a teljes kereskedelemnek, és az internetes kiskereskedelmi forgalom hamarosan átlépi az 1000 milliárdos határt. Csak összehasonlításképpen: ez a szám 2019-ben még csak 625 milliárd volt.
De vajon pontosan milyen faktorok okozták ezt a hatalmas, közel 50%-os növekedést, milyen termékek és termékkategóriák futottak a legjobban, és merre tart a piac?
E-kereskedelem 2020-ban
Melyek az online kereskedelem legfontosabb eseményei egy átlagos év során?
- Újév
- Valentin-nap
- Anyák napja
- Húsvét
- Iskolakezdés
- Black friday
- Karácsony
Ezekben az időszakokban történik a legtöbb eladás (az utolsó három különösen fontos).
2020-ban azonban – a pandémia hatására – teljesen máshogy festett az év, hiszen a fentebb felsorolt időszakok mellett újak jelentek meg:
- A vírus megjelenése utáni pánikvásárlás
- A lezárások miatti home office és karantén-lét
- A nyári újranyitás
- A kora őszi második hullám
- A téli lezárások és ismételt karantén
Ez természetesen óriási hatással volt nem csak a keresletre, de a kínálatra is.
Olyan új vásárlóközeg jelent meg ugyanis az online térben, akik korábban még ódzkodtak az interneten keresztül leadott rendelésektől – egyre több idős próbálta ki az online vásárlást. És vele együtt a házhozszállítást is.
Ennek az lett a következménye, hogy hetekre előre be lettek táblázva az online szupermarketek, de a fizikai üzletek lezárásával gyakorlatilag minden online bolt túlterheltté vált.
Ez nem csak a keresleti oldalon csapódott le, ugyanis a kínálat is jelentősen megnövekedett – a fizikai üzletek rá lettek kényszerítve, hogy online jelenlétet építsenek ki, ezáltal rengeteg új webáruház jelent meg a piacon, szinte minden iparágban.
Az új webshopok viszont elég nagy hátrányban voltak azokhoz képest, akik a pandémiát megelőzően is kereskedtek online, emiatt sok vásárlót vesztettek, de a hatalmas keresletnövekedés miatt általában nekik sem volt okuk panaszra.
Az tehát biztonsággal kijelenthető, hogy az online webshopok kereslete, éves forgalma és infrastrukturája több évet lépett előre – mindössze egyetlen esztendő leforgása alatt.
Ennek pedig nagyon fontos hosszútávú következményei vannak és lesznek, hiszen elértük azt a szintet, amikor az online jelenlét gyakorlatilag megkerülhetetlenné vált.
Míg 2019-ben még az volt a trend, hogy a csak és kizárólag online elérhető boltok fizikai üzleteket kezdtek el nyitni, 1 évvel később már pont az ellenkezője történt.
De vajon melyek voltak azok a termékek és termékkategóriák, amik ekkora növekedést idéztek elő az e-kereskedelemben?
Az online kereskedelem legnépszerűbb termékei
Ahogy az várható volt, azok a termékek kezdtek el nagyon jól futni, amelyek valamilyen módon kapcsolatban voltak az otthoni léttel, a home office-szal vagy az egészséggel.
Kezdetben – a pánikvásárlás idején – ezek azon termékek voltak, amelyekből úgy gondoltuk, hogy hiány lesz, vagy megelőző jelleggel bírnak egy esetleges megbetegedés során, mint például a különböző vitaminok, ásványi anyagok vagy a háztartási- és tisztítószerek.
Amikor a pánik elült, és elkezdtünk berendezkedni a karantén-létre, az FMCG piac kilőtt. A különböző online szupermarketek hetekre előre le voltak kötve, így az élelmiszer vásárlás ebben az időszakban viszonylag nehezen ment.
Ám ahogy egyre több időt töltöttünk otthon, a figyelmünk is ide irányult, ezért minden termék kereslete megugrott, ami valamilyen módon kapcsolódott a lakberendezéshez – az építőanyagoktól kezdve, a barkácstermékeken át egészen a kerti kiegészítőkig.
A számítástechnikai cikkek iránti kereslet is meredeken emelkedett, egyrészről az otthon végzett munka, másrészről pedig a digitális oktatás miatt. A számítástechnikai eszközzel rendelkező gyermekek száma hirtelen megemelkedett. Ezek nagyon fontos változások mindazoknak, akik a weboldalukat a különböző kijelzőméretekre szeretnék optimalizálni.
A bezártság miatt a sporttevékenységek iránti kereslet is megnőtt, ezáltal pedig a különböző sportkiegészítők rekord mennyiségben fogytak a sportáruházak és webáruházak valós vagy virtuális polcairól. Érdekesség, hogy míg az utcai ruházat iránti kereslet óriásit zuhant, addig a sportruházat és az athleisure – ami magyarul a kényelmi sportruházatot jelenti – kereslete elérte a csúcsot.
A koronavírus járvány tehát bár rengeteg iparágat érintett nagyon negatívan, akadtak azért olyanok is, amelyek kétségtelenül egyfajta “nyertesként” kerültek ki a járványhelyzetből.
Az e-kereskedelem szemmel láthatóan ezek közé tartozik, hiszen bár eddig is folyamatosan növekedett, ám a 2020-as év rekordot jelentett, és majdnem megduplázta az online kereskedelem eddigi fejlődési ütemét. Emelett az ismertebb nagy futárcégek mellett megjelentek a kisebbek és a specifikus kiszállításra szakosodott cégek is.
Ennek pedig biztosan fontos hosszútávú hatásai lesznek, így aki meg szeretné vetni a lábát az online térben, annak mihamarabb szüksége lesz egy weboldalra vagy egy webshopra.
Összefoglalás
A 2020-as év rendhagyó volt – minden szempontból.
Az e-kereskedelmet tekintve rekordévet hozott, és évekkel lendítette előre az addig folyamatos és lassuló kereskedelmi növekedést.
Ennek egyrészről az újonnan megjelent kereslet, másrészről pedig a kínálat bővülése volt az oka.
Azt azonban csak az idő képes megmondani, hogy hosszútávon milyen hatással volt az e-kereskedelmi iparágra ez a fajta rekordbővülés.
Cikk szerzője:
Papp Gábor
thepitch.hu
SEO szakértő