1. Mi a célunk? Merre van az arra?
Kezdjük a legfontosabban, hogy mit szeretnénk elérni az új honlapunkkal. A weboldal tervezés folyamata akkor lehet hatékony, ha minél pontosabban megfogalmazzuk a célunk, igényünk. A legtöbb ügyfél, aki honlapot szeretne, minimálisan ismeri a saját ügyfélkörének igényeit, sőt sokszor a saját igényei sem körvonalazódnak az árajánlatkéréskor. Az, hogy milyen további lehetőségek vannak, pedig még ritkábban ismertek. Ezért írjuk fontossági sorrendben a projekt céljait. A cél lehet lead generálás, forgalom növelés, email listaépítés, sales phunnel támogatás, webáruházban termék eladás növelés és még sok más. iparáganként ez nagyon eltérő, a lényeget viszont értjük.
- Miért szeretnék vagy mi okán kell új honlap?
Arculat megújítása, jobb célzás, új funkciók, hatékonyabb lead, brand javítása.- Mit várok el az új honlaptól?
Hirdetésekből jobb konverzió, keresőből nagyobb forgalom, több eszközről is böngészhető legyen, jobb UX (felhasználói élmény).- Mi a jelenlegi hibája, hiányossága?
Lassú, kevés a tartalom, hibásan működik, technikailag elavult.- Mennyi időre tervezem az új honlapot?
Egy eseményre – alkalomra, 2-5 éves periódusra, 5-10 éves ciklusra.- Mit szeretnék kiemelni, hangsúlyozni?
Tapasztalat, referenciák, rugalmasság, gyorsaság, konkurensnél hosszabb garancia.
2. Mit tudunk, ami segít nekünk?
Ha megvan az irány, akkor nézzük meg, mink van, miből tudunk kiindulni. Itt érdemes arra gondolni, hogy mit tudunk a potenciális ügyfeleinkről, meghatároztuk-e azt a ‘buyer persona’-t aki az ideális partnerünk, vásárlónk. Írjuk össze a személyes tapasztalatunkból, milyen az a személy, akivel dolgozni akarunk. Ehhez tegyük hozzá a mérésekből (pl. Google Analytics) származó adatokat, hogy jelenleg kik, mit, mennyit nézik meglévő weboldalunk, ha van.
Az is sok hasznos információt jelenthet, ha a meglévő vagy korábbi partnereink elemezzük és megkérdezzük őket, hogy a honlapon Ők mit szeretnének még a honlapunkon látni vagy milyen funkció lenne a kényelmére.
- Mit tudok a látogatókról?
Melyik korosztályba tartoznak, többségében férfiak vagy nők, B2B vagy B2C, milyen eszközről és felületről érkeznek.- Mit tudok a saját tartalmaimról?
Mik a legkeresettebb és legnépszerűbb oldalak, mik a leggyakoribb kérdések ügyfelektől.- Mit tudok a saját vállalkozásomról?
Miben más a konkurensektől, hány év tapasztalat van, hány alkalmazott van, mik a legnagyobb referenciák.
3. Kezdjünk hozzá a tervezéshez
Itt nem pontos tervrajzokra kell gondolni, hiszen az még odébb van és az nem is a megrendelő feladata. Itt elsősorban arra kell gondolni, kitalálni, melyik tartalom, hol, milyen formában jelenjen meg. Fogjunk egy sima üres papírt és a főbb menüpontok kigondolt elrendezését rajzoljuk fel. Ez egyfajta kiindulási wireframe váz. Ez nem azt jelenti, hogy úgy lesz a legjobb, azonban segít átlátni a képet.
Mintegy családfa szerű rajzon vázoljuk fel a menüket, almenüket. Nézzük meg, hogy a fontos tartalmakat ne sok kattintással lehessen csak elérni. Például gondolkodhatunk lenyíló menüben, ami jobb UX-et biztosít, ha nem esünk át a ló túloldalára.
- Mi legyen a kezdőlapon?
Szolgáltatások rövid leírásai, rövid bemutatkozás, néhány referencia kiemelve, pár vélemény, fő elérhetőségek.- Milyen sorrendben legyenek a menüpontok?
Mi a fontossági sorrend, szeretnénk CTA (call-to-action) gombot a menübe vagy dinamikus menü kell-e.- Milyen jellegű oldaltípusok lesznek?
Termékoldal, szolgáltatás bemutatás, landing oldal, blog tartalom.
Azt mindig vegyük figyelembe, hogy ne akarjunk tovább nyújtózkodni, mint ameddig a takarónk ér! Számoljunk azzal, hogy a projekt minél összetettebb és minél jobb szakemberekkel dolgozunk együtt, úgy a költségek is emelkednek. (Igaz a jó szakember munkája után a hatékonyság és jobb lesz.)
4. A tartalmak
Most jön a következő pont, amikor már az 1. pontban gyűjtött adatokat hasznosítjuk is. Nézzük meg, mik a legjobb tartalmaink jelenleg (ha vannak) mind SEO, mint tartalom szintjén. Gondoljuk át, mi az ami aktuális ezekből és a régi tartalmak aktualizálása mennyi időbe, energiába vagy kiadásba telne.
Hasznosítsuk továbbá azon információkat, amiket kérdeznek a vásárlók, megrendelők. Mérlegeljük, van-e szükség ingyenesen letölthető segédanyagokra, illetve, hogy mennyire prioros a keresőoptimalizálás, mivel annak függvényében az egyes oldaltípusoknál szükséges tartalmat is határozzuk meg.
- Milyen tartalmak nem kellenek?
Már nem aktuális cikkek, leírások, árak, kifutott termékek.- Mik a jelenlegi legnépszerűbb tartalmak?
A leggyakrabban látogatott szolgáltatás, termék, blog cikk oldala.- Mit szeretnénk az előtérbe helyezni?
Szolgáltatás, termék, blog cikk.- A következő periódusnál várható tartalmak?
Új szolgáltatás, új célközönség, új csali tartalom.
5. Funkciók
Már nagyjából vázoltuk, mi-hol és hogyan is néz ki. Most gondoljuk át a funkciókat, amiket érdemes három csoportba rendezni. Az elsőbe írjuk azokat, amik feltétlen szükséges funkciók. A másodikba kerüljenek azok, amik segíthetik a jobb eredmények elérését, hatékonyságot. A harmadik pedig a hosszútávú tervek megvalósításához szükséges funkciók.
Példák amikre egy céges honlapnál érdemes gondolni:
- Csoport: képgaléria, referenciák bemutatása, vélemények megjelenítése, email küldő űrlap, néhány dokumentum letöltési lehetősége
- Csoport: landing oldal kiegészítés hirdetési kampányhoz, hírlevél feliratkozás, A/B tesztelés lehetősége
- Csoport: weboldal és CRM/ERP rendszer összekötése,
Egy webáruház esetén például a leggyakoribbakat említve:
- Csoport: termékek kezelése, raktárkészlet kezelés, kosárba helyezés, kártyás fizetés xy szolgáltatóval, regisztráció és profil lehetőség vásárlóknak, alap %-os vagy fix összegű kupon lehetősége, adószám mező cég esetén, termékvariációk lehetősége, szállítási mód választó (GLS, csomagpont, személyes), on-site SEO lehetőségek, törvényi (technikai) kötelező elemek biztosítása
- Csoport: mennyiségi kedvezmény lehetősége, xy online számlázóhoz bekötés, egységár automatikus megadása, hírlevél kezelés, termék véleményezés, automatikus Google Shopping feed generálás, tömeges termékszerkesztés lehetősége, kosár elhagyás utáni email
- Csoport: raktárkészlet szinkronizálása boltival, CRM/ERP szinkronizálás, nagyker import, többnyelvűség
Összefoglaló
Mint láthattuk, egy új honlap vagy webáruház készítése során már a konkrét tervezés előtt sok dolgot kell meghatározni, eldönteni. Minél jobban átgondoljuk, fejben megtervezzük és körül írjuk, annál pontosabb árajánlatokat kérhetünk. Sajnos ha nincsenek meg az alapok, akkor mind a tényleges honlap tervezése, mind a kivitelezése, weboldal készítése bonyolultabb lesz és az utólagos változtatások gyakran emelik végső költséget.