A Google weboldal sebesség mérője (Google PageSpeed Insights) most egy alapos ráncfelvarráson esett át. Hab a tortán, hogy nem csak a külső megjelenítés, hanem a belső értékelő rendszere is változott, új szempontokkal kiegészült. Immáron a sebesség és a felhasználói élmény kapcsolatát alaposabban, több szempont szerint értékeli. A Google Lighthouse tesztelő, mely Chrome böngészőhöz elérhető bővítmény már egy ideje elérhető, immáron a PageSpeed Insights része lett. Változtak a pontszámok és a pontszám határok is.

Mi változott?

Örömhír ez, azok számára, akik szeretik megmérettetni a honlapjukat és a lehető legjobb, leggyorsabb és felhasználóbarátabb honlapot szeretnének. Jómagam gyakran használom ezt az értékelőt, mert igen hasznos információkat tud adni. Persze vannak furcsaságok is, mint például hibának veszi a Google Analytics-et, Google Fonts-os, mert lassan töltődnek be, de ezeket is lehet orvosolni. A mostani új felület még több információt ad nekünk.

Továbbá megváltozott az értékelés ponthatárai. Immáron 90 pont fölöttiek a zöld, nagyon jó értékelésű oldalak és 50 pont alatt már igen erősen tanácsos foglalkozni a honlap sebességével. Lentebb látható az új felület és az egyik kísérleti weboldalam eredményének asztali értékelése.

Megújult és bővült a Google sebesség tesztelője, a PageSpeed Insights - pagespeed-insights-google-rotisoft

 

Melyik adat, mit is jelent?

Első és legfontosabb, hogy külön kell választanunk a mobil és az asztali nézet értékelését. Érdemes figyelni, hogy a Search Console küldött-e már értesítőt, a mobil index-re való átállásról. Ha még nem, nézzük az asztali verzió eredményeit, ha már igen, akkor a mobilos verzióé legyen a mérvadó.

Mező adatai / Origin Summary

Ezen sorban csak nagyobb forgalommal rendelkező, már jó ideje meglévő honlapok esetében kapunk adatot. Az FCP (First-Contentful-Paint) mérték megadja, hogy a vizuális megjelenés válaszideje a látogatók mely százalékánál mennyi, míg az FID (First-Input-Delay) megmondja, hogy a látogatók hány százalékának milyen a honlap válaszideje.

Tesztadatok

  • Első, tartalommal rendelkező leképezés: Az első vizuális tartalomválasz azt az időpontot jelöli, amikor a rendszer megkezdi az első szöveg vagy kép megjelenítését.
  • Sebességindex: A Sebességindex mutató azt jelzi, hogy az adott oldal tartalmai milyen gyorsan válnak láthatóvá.
  • Interaktivitásig eltelt idő:  Az „Interaktív” mutató azt az időt jelzi, amíg az oldal teljesen interaktívvá nem válik.
  • Első releváns leképezés: Az első releváns leképezés azt méri, hogy mikor válik láthatóvá az adott oldal elsődleges tartalma.
  • Első processzor-üresjárat: Az első processzor-üresjárat mutató az első olyan alkalmat jelöli, amikor az oldal főszálának aktivitása elég alacsony ahhoz, hogy kezelni lehessen a bevitt mennyiséget.
  • Becsült bemeneti késés: A fenti pontszám annak a becsült értéke, hogy az alkalmazás mennyi idő alatt reagál – ezredmásodpercben (ms) megadva – a felhasználói adatbevitelre az oldalbetöltés legforgalmasabb 5 másodperces időkeretében. Ha a várakozási idő meghaladja az 50 ms-ot, a felhasználók késlekedést észlelhetnek az alkalmazás használata közben.

 

Lehetőségek

Itt a legfontosabb ajánlásokat lehet olvasni. A legnagyobb problémákat találjátok ezen részen. Itt legtöbbször a képekkel és tömörítéssel kapcsolatos sorokat fogjuk látni.

 

Diagnosztika

Ezen szekcióban további, inkább általános ajánlásokat fog adni nekünk a Google, melyekre törekedni kellene, de vannak szituációk amikor nem lehet elérni az elérhető technikával (vagy anyagi kerettel).

 

5 tanács a PageSpeed Insight-hoz

  1. Két mérés között minimum 30 másodpercet várjunk, mert az oldal addig elmenti az eredményeket és csak ugyanazt fogja megjeleníteni
  2. Ne foglalkozzunk az általa megjelenő képpel, ha nem lenne megfelelő. Inkognító ablakban és telefonunkon ellenőrizzük le. Ez a saját bot-jának a rendelési “szokása”.
  3. Ügyeljünk, hogy http-vel vagy https-el írjuk be az oldalt. Nem veszi figyelembe az átirányítást és az ssl titkosítást és az befolyásolja a gyengébb szolgáltatóknál a betöltési sebességet.
  4. Ne csak a kezdőlapot, hanem a főbb oldalainkat is teszteljük le, pl. ha van egy fontos landing page a honlapunkon.
  5. Figyeljünk, ha van cache az oldalunkon, akkor az le legyen már generálva a mérés előtt.

 

Végül egy fontos információt még meg szeretnék osztani. Többen elkezdték tesztelni és sokaknak ingadozó eredményt adott. Ez részben lehet szerver terheltségtől függő is, de többeknek jelentős eltérések voltak, két egymást követő mérésnél. Így Én még adnék 1-2 hetet a PageSpeed Insights-nak, hogy stabilabb legyen.
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+