A jó design alapja ott kezdődik, hogy elegendjük azt, hogy „Én”, azt, hogy „Nekem”. Ezeket felejtsük el. Az elején el kell fogadnunk és rögzíteni magunkban, hogy a weboldalunk, webáruházunk nem nekünk készül, hanem látogatóinknak, vásárlóinknak. Nem saját magunkat kell meggyőzni a szolgáltatásunk, termékünk minőségéről, értékéről. Akiknek szól, Őket nevezzük célközönségnek. Márpedig a saját ízlésünk egy dolog és az olyan ritkán illik a célközönség ízlésébe, mint a fehér holló. Tény, hogy sok időt fogunk eltölteni a saját honlapunkon, webshopunkon, azonban nem saját magunknak készítjük. Ez legyen mindig a szemünk előtt.
„Mutasson kérem párat ami tetszik és olyat csinálok!”
Nagyon gyakori hiba, hogy egyes fejlesztők (de még design tervezők is) arra hagyatkoznak, hogy a megrendelőnek mi tetszik. Ez már azt jelenti, hogy az alapoktól félre fog menni az egész projekt, rossz úton indul el az a kommunikáció, melyet a célközönségünknek szánunk.
Nem magával a kérdéssel van baj, ezt még tisztázzuk! Én is felteszem ezt a kérdést, azonban a fő irányt nem a válasz határozza meg, hanem a perszóna kutatás, a célközönség meghatározása és az ahhoz párosuló igények, tulajdonságok. Akkor van baj és tudhatjuk, hogy rossz emberhez / céghez fordultunk, ha ez a fő kérdésük.
Mitől lesz sikeres és hatékony?
Elsődleges, hogy kitűzzük a célt, hogy mit is kell elérni, mi a célja. Ezt úgy tudjuk hatékonyan elérni, hogy minél több tényezőt, információt figyelembe veszünk a tervezésnél. Olyan elemekre kell itt gondolni, mint például:
- Célközönség korosztálya és annak ízlése (színek, elrendezés)
- Milyen jövőbeli bővítés van tervben
- Tartalom formája, elrendezése
- Elemek mérete, díszítése, külalakja
- és még számos apró részlet!
Egy példán bemutatva
Volt egy projekt megkeresés, ahol a cél az idősebb munkavállalók, aktív nyugdíjasok munkaerőkölcsönzésbe való bevonzása volt a cél. Egy fiatal vállalkozó látott lehetőséget ebben. A design első verziójával nem volt megelégedve. Ő hosszabb szöveges tartalmakat, kisebb betűméretet, több animálódó elemet szeretett volna, ikonokkal.
A célközönség kutatás egyértelműen a +50-es korosztályt adta ki. Ennek ismeretében a következőket javasoltam átgondolni és ezek mellett az alábbi érveket hoztam fel:
- Több részre bontott, rövid szövegek. Mivel nincsenek a képernyő hosszas nézéséhez szokva, hamar elfárad a szemük.
- Nagyobb betűméretek. Mivel a többség látása már gyengült és a kisbetűs részeket nem fogják elolvasni, mivel kényelmetlen, fárasztó és frusztráló lenne nekik.
- Betűtípus kérdése. Leginkább olyan egyszerűbb betűtípust ajánlottam, mely a könyvekben, nyomtatott sajtóban használatos, mivel a szemük ahhoz van hozzászokva. A modern, vagy a kézirásos betűkészleteket nem szabad használni ilyen célközönségnél.
- Magas kontraszt arányok használata. Ne tegyük például sötétszürke háttérre fekete szöveget, mivel nem lesz elég jól olvasható a cél korosztálynak.
- Kerüljük az animációkat. A fiatalabb korosztály megszokta, hogy izeg – mozog egy weboldal. Az idősebb réteget ez megzavarja, mivel a nyomtatott sajtón, könyveken nőttek fel.
- Szövegezés legyen tömör és közérthető, mellőzzük a szakkifejezéseket. Egyszerűnek és könnyen feldolgozhatónak kell lennie a szövegeknek, a címeknek és alcímeknek pedig sugallani kell az ahhoz tartozó szöveg tartalmát.
- Gombok és űrlap mezők tekintetében a megszokotthoz képest szintén nagyobb méretűnek kell lennie, kontrasztosan. Az űrlapoknál a mezőkhöz feltétlen kell magyarázó, segédinformációkat tenni. Gondolok itt arra, hogy melyik mezőbe mit írjon, példa tartalommal, hogy a születési időt biztosan jól töltse ki. Továbbá a hibaüzeneteket is át kell fogalmazni.
A fenti csak egy példa volt, de már látható, hogy ez egyfelől nem is olyan egyszerű, mivel ezen információkat, szükségleteket fel kell kutatni, ismerni és ezek fényében lehet tervezni. Ezek komplex, egymáshoz kapcsolódó elemek. Ha a fenti példában szereplő oldal a megrendelő igénye szerint készül el, akkor borítékolható, hogy bármennyire is jó hirdetési kampánnyal támogatja meg, az oldal nem teljesített volna jól, mivel az alapoknál már hibás lett volna.
Szeretné, hogy bizalmat, szakértelmet sugározzon weboldala?
Nagyon fontos, hogy egy cég minden megjelenésében profizmust, szakértelmet és megbízhatóságot sugalljon. Ha egy olyan céggel / honlappal találkozok, akinél a weboldal grafikája, megjelenése az autó matricázása, általa átadott dokumentum sablon és öltözetén lévő jelzések eltérőek vagy semmitmondók, akkor már is tudom, hogy nincs kapacitása, anyagi lehetősége erre, tehát nem az a cég, személy, akit Én szívesen megbíznék egy komoly feladattal vagy ha igen, csak erős utánajárást követően. Erre viszont nem mindig van idő …
A nagyobb cégek pont ezért a hatásért és pszichológia bizalomépítés céljából rendelkeznek egységes arculattal, megjelenéssel. Megpróbálhatja saját személyére szabni, azonban nem lesz olyan hatékony, mintha egy kutatással és tapasztalattal rendelkező szakember készítené el. A cipész, az erdész és az informatikus, mind másként látják a világot és jómagam informatikusként, nem állok neki otthon saját magam a cipőm javításának, mivel egyszerűen nem értek hozzá, nem az a szakmám. Hiába tűnik annyinak, hogy „csak megragasztom”, nem tudom hova, mennyi, milyen ragasztó az ideális. Ha még is nekiállnék, túl sok energiámba és időmbe telne ezeket kitapasztalni és az eredmény sem lenne ugyanolyan.
Összefoglalva
A sikeres honlap alapja az átgondolt, eddig mért adatokon alapuló, arculatba illeszkedő, inspirációval kevert tervezés. A tömeggyártásos, sablonos megoldások és a „majd azt én tudom „+ „nekem az tetszik, hogy ..” az esetek többségében nem ilyen alapon nyugszanak és az eredményét rövid és hosszabbtávon érezni is fogjuk a pénztárcánkon. Ahol erős a verseny és erős a konkurencia, ott minden apróság fontos az eredményességhez, a sikerhez.