Milyen a jó betűtípus?
A legelső és legfontosabb, hogy teljes mértékben támogassa a saját nyelvünk összes karakterét. A Magyar nyelv esetében ez lényegében az összes ékezetes karaktert jelenti. (öüóőúáűéí) Azon honlapok, melyeknél az ékezet karakterek jelentősen eltérnek a többi betűtől, nagyon szemet szúrnak. Azok, melyeknél egyszerűen hiányoznak ezek vagy hibás krix-krax jelenik meg, lehetnek akár olvashatatlanok is. Egy honlap üzenetét jellemzően a szövegek közvetítik, és noha a videó, képi vizualizálás aránya folyamatosan nő, még hosszú ideig a legfontosabb elem egy honlapon a szöveg lesz. A keresőoptimalizálásról nem is beszélve. Tehát ha rosszul választjuk meg a betűtípusunk, akkor nem tudjuk megfelelően átadni a honlapunk üzenetét.
Egy másik cikkben foglalkozok ezzel a témával: Google Fonts – Magyar karakterkészlet ellenőrzése
Miért vacakoljak a megfelelő betűtípussal?
Ezek mind apróságnak tűnnek és mindenki azt hiszi, hogy “Ó, ezt tudom Én és meg tudom mondani.” aztán később jön a csodálkozás, hogy a látogatók nem töltenek 1 percet se olvasással az adott oldalon, mert a szövegek hamar fárasztják a szemüket és inkább másik oldalra mennek informálódni, vásárolni.
Melyiket válasszam?
Kezdjük a legnehezebb kérdéssel. Egyfelől korábban már nyilván meg lett határozva a a célközönség. Ezt mindenképpen figyelembe kell vennünk. Más az igénye ugyan is egy idősebb korosztályba tartozó, mondjuk 40 fölötti személynek, akiknek mondjuk orvosi segédeszközöket vagy biztosítást szeretnének kínálni, mint sem egy fiatal korosztálynak szánt, például okos eszközöket kínáló webáruház esetében. A korosabb rétegek a hagyományosabb, Georgia, serif (régi, újságokban, könyvekben használt) betűtípusok a népszerűbbek, míg a fiatalabb korosztálynak, a Verdana, Geneva, sans-serif (és mostanában az Open-Sans) a kedveltebbek. A két betűtípus egészen eltérő vonalakat, arányokat használ. Jelenleg a fő irányzat a letisztult, enyhén kerek vonalakat tartalmazó és minél több eltérő vastagságban használható betűtípusok, az Open Sans erre nagyon jó példa. Persze nagyon népszerűek még az úgynevezett WebSafe betűtípusok is.
Mi az, amit feltétlen kerüljek, ne használjak?
A kavalkádot. Egy honlapon nem érdemes 2, maximum 3-nál több betűtípust használni. Ez ugyan is fárasztja a szemet és meg is zavarja picit a látogatót. El is vonhatja könnyen a figyelmet. Törekedjünk arra, hogy minél kevesebb betűméretet és stílust használjunk. Ha egy honlap tele van eltérő színű, méretű, vastagságú, sormagasságú, betűtávolságú szöveg van, onnan előszeretettel menekülnek a látogatók. Azonban ha jól megválasztjuk az alapokat, akkor egy vonzóbb, könnyebben olvasható tartalmat tudunk a látogatóknak kínálni, amit jelentősebben nagyobb arányban fognak elolvasni és konvertálni, vásárolni.
Vajon az Ön fejében már megfordult már vajon …
XY: Nekem az tetszik, azt a betűtípust akarom.
R. Tamás: Vajon a látogatóknak is ez fog tetszeni, nekik is pont ugyan ilyen az ízlése?
XY: Azt nem tudom, de nekem ez tetszik.
R. Tamás: Kinek is készül ez a honlap? Önnek vagy a látogatóknak? Önt kell meggyőznie vagy a potenciális ügyfeleket?