Mi is a háttere egy tárhelynek?
Sokan azt gondolnák, hogy kell egy számítógép és ennyi. Mi kerülhet ebbe sokba és mitől lehet olyan bonyolult? Nézzük, mit is kell egy tárhelyszolgáltatónak biztosítani, intézni akár az ügyfél irányába, akár csak a háttérbe.
Hardver igény
Egy szerver nem olcsó mulatság. Nagyon nem. Egy gyengébb szerver ára több száz ezer forinttól indul. Nem sima házi számítógépet képzeljünk el. Az kissé házi barkács megoldás. Ahogy a cikk borítóképén is látható úgynevezett rack szekrénybe helyezhető szerverek ára akár darabonként a több millió forintos költséget is elérhetik.
Csak egy példát vegyünk. Van a meghajtó, a vincseszter. Adott egy honlap, ami 1 Gb méretű. Erről a honlapról, 31 napra visszamenőleg, minden napra illik biztonsági mentést tartani. Ez 32 Gb méret. Ha egy szerveren van 100 darab ilyen honlap, akkor már is 3200 Gb -os hely szükséges. Nem beszélve az operációs rendszer és a további szükséges szoftverek hely és teljesítmény igényéről.
Szerverterem helybérlés
A gépeknek amiken maga a szolgáltatás történik, kapcsolódniuk kell az internet hálózatára. Otthoni net nem elég ehhez persze. Szerverparkokba kell elhelyezni a gépeket, amik szintén nem kis összegeket tudnak felemészteni.
Karbantartás
A szervertermekben lévő szervereket karban is kell tartani. Tehát kell rendelkezni tartalék kapacitással, akár tükrözött (adott szerver pontos másolatával rendelkező) másik szerverrel vagy hardverrel. Egy szerverben az alkatrészcsere nem olyan egyszerű. Be kell üzemelni a csere szervert, át kell kapcsolni a forgalmat arra, majd kicserélni a hardvert, letesztelni és végül visszatenni a (közben frissült) adatokat/fájlokat. Azt is érdemes még hozzátenni, hogy a szerverekbe szánt alkatrészek drágábbak az asztalinál.
Abba is gondoljunk bele, hogy arra is kell gondolni, hogy a szervert szoftveresen is karban kell tartani. Szükséges frissíteni, ellenőrizni időnként a beállításokat és megnézni a log fájlt, hogy mikor – mi történt a szerveren, hogy előre lehessen látni, ha valami nem stimmelne. Nem csak a Windows vagy Linux rendszert kell frissíteni, ott van a tárhelyadmin (például Cpanel) és maga a php, meg az adatbázis, a MySql is igényli a törődést, a szakértelmet. Az egyes frissítések elvégzése előtt az igényes szolgáltató mindig tesztel. Ehhez is kell egy külön szerver, idő és szakértelem.
Szoftverek bérlése
Az előbb, a karbantartás szoftveres részénél jelölt programok közül több is fizetős. Ráadásul nem olyan olcsóak ezek a szoftverek, mintha bemennénk a PC üzletbe és kérnénk egy Win10-et. Több program is havidíjas, így folyamatos kiadást jelent.
Szakértelem, tapasztalat
Az egyik kritikus pont. A jó szakember, szinte mindig magasabb kiadást jelent, mert megkéri a tapasztalatának az árát. Ez az általánosság ebben a szakmában is él. A szerverek üzemeltetése, karbantartása tapasztalatot és tudást igényel. Jó rendszergazdából pedig nincs olyan sok, mint szeretnénk.
Folyamatos support, támogatás
Kritikus pont. Szükséges a szolgáltatónak türelemmel lennie, hogy megválaszolja email-be, az 1000 egyforma kérdést. Türelem kell, hogy normális hangvételbe meg tudja válaszolni azon panaszokat, amik nem az Ő körébe tartoznak. Legyen szó akár arról, hogy honlap tulajdonos lakásában lassú az internet és a saját honlapja, amiért a tárhelyszolgáltatót hibáztatja vagy akár egy hibásan elkészített honlap miatt kénytelen korlátozásokat bevezetni a szolgáltatásban.
Van a másik oldal, amikor maga a szolgáltatást igénybe vevő személye nem korrekt és egyes szolgáltatásokat túlzó módon próbál kihasználni, pl. email küldésnél nekiáll tízezrével spammelni. Ezt is tudni kell kezelni és technikailag kordában tartani, mivel ha a levelező szerver ip címe (mit külön kell vásárolni, ahogy minden szervernek egyesével is kell) spam listára kerül, akkor ott nagy a baj és akár az az ip cím használhatatlanná is válik ilyen célra. Mindez egy ügyfél miatt. Van benne rizikó, nemde? Ezt folyamatosan felügyelni kell.
Hozzáállás
Na itt jön a kritikus pont. Az olcsó tárhelyszolgáltatók gyakran úgy érzik, hogy azért az árért ez+az nem fér bele, például a tisztességes kommunikáció és tájékoztatás vagy egyes dolgoknak az utánajárás. A komolyabb szolgáltatók szigorúan veszik az ügyfélkezelést és több lépést is tesznek a minél jobb ügyfélkommunikáció eléréséhez. Például külön, erre a területre képzett munkatárs kommunikál az ügyfelekkel, de ezt sokan nem tartják (hibásan) fontosnak.
Mennyiért lehet minőségi tárhelyet bérelni?
Ez sok tényezőtől függ. A nagyobb külföldi szolgáltatók árai alacsonyabbak, azonban a hazai kis szolgáltatók sokkal rugalmasabbak és sokan nem tudnak pl. angolul. Ezért is a hazai viszonylatról szeretnék egy megközelítőleges körképet adni.
Saját tapasztalataim alapján:
12.000 Ft / év fölötti díjszabás ami reális
Ez a legtöbb honlap számára már megfelelő méretet és teljesítményt tud biztosítani, megbízhatóan. Persze semmi sem garancia semmire ma már. Lehet csillagászati áron is bérelni tárhelyet, ami lehet vacak.
Mi lesz az olcsó tárhely valódi ára?
- Egyszerűen van bekonfigurálva, mert nincs szakember: emiatt több dolgot sem lehet egyedileg megadni, sok a korlátozás, mert egyszerűbb tiltani, mint sem egy szakembert megbízni a beállításával
- Túl sok oldal van egy szerveren: a honlapunk kisebb szeletet fog kapni a szerver tortájából, tehát lassabb lesz
- Spórolnak a szervereken: amikor nincs megfelelő méretű tartalék és például nincs elérhető (és könnyen visszaállítható) biztonsági mentés
- Nincs megfelelő támogatás: nem érhetőek el telefonon, lekezelő és modortalan a munkatárs aki válaszol vagy csak simán hülyének próbálja nézni az ügyfelet vagy az Őt segítő szakembert
- Nincs megfelelően beállítva a szerver: rosszul beállított szerveren könnyen előfordul, hogy az egyik tárhelyen lévő honlapot feltörik (akár úgy, hogy szervert törik fel és nem a honlapot!) és utána a szerveren lévő összes weblapot ezáltal megfertőzik, feltörik
- Nincs megfelelő karbantartás: nincs kéznél pótalkatrész és nem foglalkoznak megfelelően a szerveren lévő szoftverek és modulok frissítésével, ezáltal könnyen sebezhetővé válik a szerveren lévő összes weboldal
Három konkrét példát szeretnék felhozni, csak az elmúlt 1 hónapból
Adott egy ügyfél, aki bérelt magának tárhelyet 7000 Ft / év áron. A weboldal elkészült, egy majdnem teljesen onepage oldal, tehát ami majdnem csak egy hosszú kezdőlapból áll. A honlapot átköltöztettem az ügyfél által bérelt tárhelyre. Ott az első módosításnál a kezdőlap tartalmának a harmada el is tűnt. Kiderült, azon a szerveren/tárhelyen erősen korlátozva van, az egy művelettel elmenthető tartalom mennyisége. Ez a kezdőlap nem is számít nagynak, nem tartalmaz igazán sok tartalmat.
Segítsetek! Tegnap este feltörték a honlapomat. A tárhelyszolgáltató nem hajlandó újra elérhetővé tenni és nem tudok mit csinálni. – Ez egy szakmai csoportba érkezett panasz. Megnéztem a szolgáltató árait. Akciósan havi 225 Ft / hó. Legdrágább csomagjuk havidíja 1800 Ft / hó. Nem az első ilyen jellegű panasz erre a szolgáltatóra. Vajon megérte a panaszt beküldőnek, hogy „spórolt” a tárhelyen? Valószínűleg napokig nem lesz elérhető a honlapja és még fizetheti majd a szakembert is, aki helyreállítja és átvizsgálja az oldalát. (Ok, igen, lehet a hiba az is, hogy a honlapját nem tartotta karban.)
Valamiért hiába módosítok a honlapomon, csak napokkal később jelenik meg az meg. – Mint némi utánajárás segítségével kiderült, a szerver ngix alapú, erős szerver oldali cache-t használt, amihez nem volt a tárhely tulajdonosának jogosultsága, hogy ürítse, frissítse. Így ami változást megcsinált, azt látta belépve, de a látogatók, csak azután látták, mikor a szerveren lefutott az időzített cache frissítés. Ez például egy webáruháznál, egy elírt ár esetében igencsak kínos. Amúgy ez a cég azt állítja magáról, hogy az egyik legnagyobb szolgáltató. A tárhelycsomag pedig vagy a 7800 Ft /év-es vagy a 10.000 Ft / év díjszabású volt.
Konklúzió
Munkáim során igen sokféle tárhelyszolgáltatóval kerültem kapcsolatban. Volt nagy, nemzetközi cégtől kezdve, a garázsban sufnizó „tárhelyszolgáltatón” át a lelkes, de kezdő szolgáltóig tapasztalatom sok céggel, személlyel. Továbbá aki követi a szakmai Facebook csoportokat, azok is láthatják rendszeresen a következményeket és az egyes szolgáltatókat.
Ezekből számomra egyértelműen körvonalazódott, hogy mi jelenleg az az árszint, amit érdemes megfizetni, amit fentebb említettem. Sajnos nagyon sokan akarnak a tárhelyen spórolni. Azt azonban érdemes fejben tartani, hogy a minőségi weboldal igényli a minőségi tárhelyet.