Felugró pop-up ablakok felhasználóbarát és hatékony használata

Felugró pop-up ablakok felhasználóbarát és hatékony használata

Felugró pop-up ablakok felhasználóbarát és hatékony használata 900 600 Rottenbacher Tamás
A honlapokon a felugró ablakokat, angol nevükön Pop-up, a megjelenésüket követően a marketing szakma szinte csodafegyvernek tekintette. Valóban, a különféle felugró ablakok jelentősen képesek egy adott konverziós cél elérését megkönnyíteni. A 2000-es évek környékén volt az, amikor túltolták sokan a popup-okat, ezért kialakult egyfajta reflex a látogatókban. Azonban a helyes felugró ablak használattal a látogató és az oldal tulajdonosa is boldog lehet. Miként is érdemes használni tehát a felugró ablakokat? Lássuk!

Mi is az a pop-up, felugró ablak

A pop-up, avagy felugró ablak nem más, mint amit a neve is sugall. Egy olyan, általában kisméretű ablak, ami egy esemény hatására megnyílik és kijelzőn megjelenik. Ez az esemény lehet lehet oldalbetöltés, kattintás, görgetés vagy akár az egér mozgásán alapuló is, de ezek csak a fő, a leggyakrabban alkalmazottak.

 

Mire is jó egy pop-up?

Nagyon sok cél elérésében lehet a segítségünkre. Lehet például email listát építeni, közösségi oldalainkat promóciózni, kiemelt eseményeket megjeleníteni, de akár akciókat, új szolgáltatásokat is. Egyfelől alkalmas a fontos információk közlésére, eladásaink megnövelésére és marketingünk kiegészítésére. Csak fontos, hogy ésszel használjuk és figyeljünk a részletekre.

 

Pop-up abakok kora leáldozott?

Rossz-pop-up-ablakok

Ennek már vége, hála égnek

Igen is, meg nem is. De inkább utóbbi. Mivel volt egy korszak, amikor milliónyi weboldal tolta az arcunkba tonnaszámra a hirdetéses pop-up ablakot, ezért sokan megutálták, lássuk be. Jogosan.

Azonban ha jól időzítünk és megfelelő (látogató által kívánt) tartalmat vagy ahhoz szorosan kapcsolódót adunk, akkor igen is hatékonyak tudnak lenni a felugró ablakok. Főleg, ha kombináljuk több technikával, például mikro-elköteleződésekkel, hatékony UX design-al, megjelenéssel és értékes tartalommal.

Tapasztalataim alapján úgy érzem, határozottan kijelenthetem, hogy az eszetlen, nem megtervezett pop-up használat kora már évekkel ezelőtt lejárt. Sajnos sok magyar kkv alkalmazza még, mert nem jól megtervezett / kivitelezetet marketing stratégia mentén haladnak, hanem egy (a fejlettebb országokban már eltűnő félben lévő) push módszerrel próbálnak eredményeket elérni.

 

Mitől lesz hatékony egy pop-up, felugró ablak?

Ahhoz, hogy egy ilyen pop-up hatékonyságát kihasználhassuk, az alábbi tényezőkre kell figyelnünk:  jó időben jelenjen meg, keltse fel a figyelmet, győzzük meg másodpercek alatt a látogatót a felugró ablak célját illetően, legyen szó akár email feliratkozásról vagy kupon ajánlatról.

 

Jó időben

Ahhoz, hogy minél jobban konvertáljon a honlapunk és a rajta lévő felugró ablakok, vezetnünk kell a látogatót és irányítanunk (de talán jobb szó rá a vezetnünk) és hatni kell az érzelmeire is. Egy weboldal esetében például nem mindegy, hogy egyből az első blokk után az arcába vágjuk a pop-up ablakunk, amikor még nincs rá felkészülve, ráhangolódva és nem is feltétlen tudja biztosan, hogy mit is akar. Azután érdemes megjelenteni neki a pop-up tartalmát, miután már rá lett vezetve, meg lett győzve.

Példával élve: Tipikusan zavaró, amikor rámész egy honlapra és egyből az arcodba tolja a hirdetését, feliratkozási űrlapját. Még azt sem tudod pontosan miről is szól a tartalom, nem is láttad a minőségét és még ki sem elégítette a kíváncsiságod tárgyát, az okot amiért Te meglátogattad azt a honlapot. Ilyenkor sokan reflexből bezárják és amellett, hogy nincs meg a kívánt konverzió, még bosszantottuk is a látogatót, akinek az első érzelmi kapcsolata így a honlappal már is negatív.

 

Megfelelő aktivitásra

Miután már kicsit ráhangolódott a honlapunkra, annak témájára a látogató és kicsit fel is csigáztuk a weblapunk tartalmával, meggyőztük annak hitelességéről, a felugró ablakot a megfelelő eseményre, aktivitásra kell megnyitni. A váratlan pop-up felugrást sokan nem szeretik, ezért itt kicsit trükközni (és gyakran A/B tesztelni) is szükséges. Legyen meglepő az ablak megnyitása, de ne túl meglepő és ne is zavaró.

Példával élve: Nagyon sok látogató pozitívan reagál, amikor egyes kívánt tartalmakat oldalbetöltés nélkül el tudja érni. Ilyen például a kapcsolati űrlap, email küldésre vagy árajánlat kérésre. Ezeket sokszor CTA (Call to action, cselekvésre felhívó, általában kattintásra ösztönző, jól látható) gombokra helyezik. Ilyenkor a látogató számít rá, hogy eléri a kívánt tartalmat, de arra nem, hogy mindezt azonnal, újratöltés nélkül megkapja és gy egy pozitív visszacsatolás alakul ki a fejében, ráadásul így már mikro-elköteleződés is kialakul.

 

Megfelelő tartalommal

Mit sem ér a pop-up ablak, hiába jó időben, a megfelelő eseményre jelenik meg, ha nincs benne megfelelő tartalom. Milyen is a megfelelő tartalom? Na ez a nehéz része és amihez általában szükséges a tapasztalat. Egyfelől nem mindegy, ki a célközönség. Sem korosztály, sem vallási, de akár még zenei ízlés sem. Tudnunk kell, mire vágyik (és azt is, hogy miként kell azt tálalni), hogy sikeres konverzió legyen és elérje a felugróablak a célját. Ami általánosságban elmondható, hogy egy pop-up jó ha színes, nem olvad bele a weboldalunkba és minél kevesebb benne a szöveges vagy egyéb tartalom, 1 másodperc alatt átlátható az.

Példával élve: Amikor egy felugró ablak felnyílik a látogatónak, az 2 másodperc alatt eldönti, hogy pozitívan vagy semlegesen reagál rá. Pontosítva, egy email-es hírlevél feliratkozást ha veszünk, akkor 2 másodpercen belül tudni fogja a látogató, hogy kitölti a feliratkozás mezőit avagy csak bezárja. Ha túl sok a mező, azt macerásnak fogja vélni. Ha nincs egy rövid mondatban megfogalmazva, hogy miért jó neki a feliratkozás és mit fog érte kapni, akkor jelentősen csökken annak esélye, hogy feliratkozik rá.

 

A jó pop-up, felugró ablak ismérvei

  • Jó időben nyílik meg: Amikor a felhasználó, látogató a leginkább fogékony egy cselekvésre, konverziós cél elérésére.
  • Megfelelő a kinézete, mérete: Jól látható kell legyen, el kell vonja a figyelmet a honlap többi eleméről amíg aktív, de nem szabad, hogy tolakodó legyen. Az UX elveket mindig tartsuk szem előtt!
  • Megfelelő, kapcsolódó a tartalma: Az adott, böngészett lap tartalmához releváns tartalmú pop-up kell megnyíljon, ami az alap tartalom mellett valami többletet kínál a látogatónak.
  • Megfelelő technológia alkalmazása: Nagyon sok böngésző automatikusan szűri a felugró ablakokat és blokkolja. Azonban többféle megoldás is létezik ezen szűrők kijátszására, használjuk ezeket, de csak mértékkel és ésszel, tervezéssel!

 

marketing hatekonysag
Használja ki a lehetőségeit, növelje a konverziót!

 

Összegezve

Egy pop-up ablakot nem csak simán ki kell tenni a látogatók elé, hanem azt meg kell tervezni. Ha erre nem figyelünk oda, akkor egyes felugró ablakokkal csak rontjuk a honlapunk értékét és akár ronthatunk is vele. Mindig nézzünk meg példákat és határozzuk meg a célját a pop-up ablakainknak, majd gondoljuk át a dolgot a látogató szemszögéből is. Egy jól megtervezett felugró ablak jelentősen növelheti a konverziós céljainkat, ami lehet több vásárlás vagy email feliratkozás.

Rottenbacher Tamás

2006 óta foglalkozok weboldal készítéssel és 2007 óta keresőoptimalizációval. WordPress honlapokat 2008 óta készítek. Ha kérdezne írjon hozzászólást vagy email-t a "Kapcsolat" menüpontban.

Közösségi profiljaim:

Honlapunk cookie fájlokat használ, hogy jobb böngészési élményt biztosíthasson és forgalom mérést végezzen.