Milyen szempontok lehetnek fontosak egy weboldal mobilra való optimalizálásánál 2016-ban, 2017-ben? Mi az, ami meghatározó lehet abban, hogy a felhasználók szívesen látogassanak el akár mobiljukon, tabletükön is az oldalainkra? Ezekről a felhasználói igényekről, élményekről írnék most pár sorban. A leglényegesebb szempontok között az eszközfüggetlen (reszponzív) technológiát emelném ki először, amely abban segít, hogy a kívánt oldal alkalmazkodik az eszköz méretéhez. Ha az oldal nem reszponzív technológiával készült, az nagyon sokat ronthat a felhasználói élményen.

Lássuk miért fontos mobil eszközökre optimalizálni honlapunkat

az emberek szeretnek a tartalmakhoz gyorsan és egyszerűen eljutni a telefonon/tableten keresztül. Abban az esetben, ha az oldal nem reszponzív, akkor a teljes weblap megjelenik az adott felületen és kis kijelzőn így nagyon picire csökken a szöveg mérete is. Ezáltal bonyolultabbá téve a keresést, az olvasást, lényegében mindent, ami az egyszerű információnyeréshez szükséges. Ilyenkor állandóan nagyítani kell, illetve ide-oda húzni az oldalt, ami se nem felhasználóbarát, se nem kényelmes és gyors. Rengeteg fölös adatot is letölt ilyenkor az eszköz, ami a mobilinternetes esetében nem túl előnyös.

Ennek legegyszerűbb megoldásaként azt a tervezési típust lehetne javasolni, ahol a tervezés a mobilon kezdődik, csak ezután terjed ki nagyobb felületekre. Ezt nevezik Mobile First tervezésnek. Ez a megoldás segít megtisztítani az oldalt a felesleges dolgoktól, könnyebb lesz az átláthatósága, kellően optimalizált lesz, ezáltal növelve a felhasználói élményt is. Fontos szempont az egyszerűen böngészhető oldal, a könnyű navigáció és a könnyen használható menüpontok, illetve nagyobb gombok. Utóbbi az érintőképernyős eszközöknél fontos szempont, hiszen nem mindegy, hogy a kívánt tartalmat csak hosszas szenvedések árán tudjuk megtekinteni, vagy egy egyszerű odakoppintással elérhetjük.

Amennyiben a weboldal összetettebb, érdemes lehet a “hamburger” ikont is használni, mely lényegében összesíti a navigációs pontokat. Igaz, aki csak felületesen szemléli meg az oldalt, az nem fogja látni az ikon mögötti tartalmakat, mégis érdemesebb ezt az egyszerű ikont használni, mint pl. a lenyíló menüpontokat, hiszen azok használata némileg bonyolultabb.

A hamburger menü / ikon lényegében 3 – 4 vízszintes vonalból áll. Mára ez teljesen elfogadott és a mobil eszközökön a menük megjelenítésének szimbólumává vált. Ha rákoppintunk, akkor lenyitja a menüt számunkra.

 

Mennyire fontos a mobilra optimalizálás?

A Google rangsorolási tényezőnek vette először a reszponzív struktúrát, majd egyre nőtt a fontossága. Most ott tartunk, hogy a külön mobil eszközökre való optimalizálást alkalmazó weblapok további előnyt fognak kapni. Már egy ideje kísérletezünk az egyes ilyen szabványokkal, de a konklúzió levonásához még idő kell.

Mobilra optimalizált weboldal - mobilra-optimalizal-honlapkeszites

Milyen egy mobil eszközökre jól optimalizált oldal?

  • Nem minden elem töltődik be: Azok amik erőforrás és adatforgalom igényesek, de nem kritikus fontosságúak, hagyjuk el.
  • Multimédia optimalizált: Fölösleges óriási képeket betölteni, csak akkorát töltsünk be, ami megjelenik.
  • Használjunk cache-t: Elég fejlett már a mobiltelefonokra specializálódott cache rendszer is, alkalmazzuk
  • A megjelenésben amit lehet, CSS kóddal helyettesítsünk, ne képekkel és használjuk az online ikon gyűjteményeket is.
  • Hagyjuk el az effekteket. A kis kijelzőn inkább bosszantóak (és erőforrás igényesek) mint sem hatékonyak. Avagy ha el nem is hagyjuk, válasszuk meg alaposan.
  • És még számos apróságra, lehetőségek használatára kell odafigyelni a honlap készítése során …

 

Ezek lennének az elsődleges, legfontosabb szempontok a mobilra való optimalizálás során. A te felületed mennyire felhasználóbarát? Kérj elemzést vagy optimalizálást!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+