Hogyan válassz jól betűtípust a honlapodra, mikre ügyelj

Hogyan válassz jól betűtípust a honlapodra, mikre ügyelj

Hogyan válassz jól betűtípust a honlapodra, mikre ügyelj 900 600 Rottenbacher Tamás
A megfelelő betűtípus kiválasztása ha tetszik, ha nem, kritikus fontosságú. Miért is? A betűk nagyon sokszor el vannak hanyagolva, illetve sok esetben találkozok azzal az esettel, hogy a megrendelő meghatározza, kijelenti, hogy neki az XY betűtípus tetszik és legyen az a honlapom. Azonban a látogatóknak is az fog tetszik? Vajon nem fogja őket zavarni? Nem fogja lassítani az oldalt? Sok a felmerülő kérdés, nézzünk neki a válaszoknak!

Milyen a jó betűtípus?

A legelső és legfontosabb, hogy teljes mértékben támogassa a saját nyelvünk összes karakterét. A Magyar nyelv esetében ez lényegében az összes ékezetes karaktert jelenti. (öüóőúáűéí) Azon honlapok, melyeknél az ékezet karakterek jelentősen eltérnek a többi betűtől, nagyon szemet szúrnak. Azok, melyeknél egyszerűen hiányoznak ezek vagy hibás krix-krax jelenik meg, lehetnek akár olvashatatlanok is. Egy honlap üzenetét jellemzően a szövegek közvetítik, és noha a videó, képi vizualizálás aránya folyamatosan nő, még hosszú ideig a legfontosabb elem egy honlapon a szöveg lesz. A keresőoptimalizálásról nem is beszélve. Tehát ha rosszul választjuk meg a betűtípusunk, akkor nem tudjuk megfelelően átadni a honlapunk üzenetét.

betűtípusok

Egy másik cikkben foglalkozok ezzel a témával: Google Fonts – Magyar karakterkészlet ellenőrzése

 

Miért vacakoljak a megfelelő betűtípussal?

Hibas betu valasztas font hibaMikor fogja a weboldala elérni a kívánt célt? Először is, ha az oldal üzenete elér a látogatóhoz. Mikor fog elérni az üzenete a látogatóhoz? Ha az (lehetőleg végig) elolvassa és ha jól fogalmazunk, könnyen meg is érti. Azonban itt van a nehézség, hogy a látogatót segíteni kell, hogy végigolvassa a szövegeket a weboldalunkon. Ehhez amire ügyelnünk kell, hogy teljesüljenek az alábbi feltételek: megfelelő méretű legyen, kellően kontrasztos, de nem túl, megfelelő színűnek kell lennie, tagolás jól látható méretű legyen, az egyes stípusok pedig jól elkülönüljenek.

Ezek mind apróságnak tűnnek és mindenki azt hiszi, hogy „Ó, ezt tudom Én és meg tudom mondani.” aztán később jön a csodálkozás, hogy a látogatók nem töltenek 1 percet se olvasással az adott oldalon, mert a szövegek hamar fárasztják a szemüket és inkább másik oldalra mennek informálódni, vásárolni.

 

Melyiket válasszam?

Kezdjük a legnehezebb kérdéssel. Egyfelől korábban már nyilván meg lett határozva a a célközönség. Ezt mindenképpen figyelembe kell vennünk. Más az igénye ugyan is egy idősebb korosztályba tartozó, mondjuk 40 fölötti személynek, akiknek mondjuk orvosi segédeszközöket vagy biztosítást szeretnének kínálni, mint sem egy fiatal korosztálynak szánt, például okos eszközöket kínáló webáruház esetében. A korosabb rétegek a hagyományosabb, Georgia, serif (régi, újságokban, könyvekben használt) betűtípusok a népszerűbbek, míg a fiatalabb korosztálynak, a Verdana, Geneva, sans-serif (és mostanában az Open-Sans) a kedveltebbek. A két betűtípus egészen eltérő vonalakat, arányokat használ. Jelenleg a fő irányzat a letisztult, enyhén kerek vonalakat tartalmazó és minél több eltérő vastagságban használható betűtípusok, az Open Sans erre nagyon jó példa. Persze nagyon népszerűek még az úgynevezett WebSafe betűtípusok is.

 

Mi az, amit feltétlen kerüljek, ne használjak?

A kavalkádot. Egy honlapon nem érdemes 2, maximum 3-nál több betűtípust használni. Ez ugyan is fárasztja a szemet és meg is zavarja picit a látogatót. El is vonhatja könnyen a figyelmet. Törekedjünk arra, hogy minél kevesebb betűméretet és stílust használjunk. Ha egy honlap tele van eltérő színű, méretű, vastagságú, sormagasságú, betűtávolságú szöveg van, onnan előszeretettel menekülnek a látogatók. Azonban ha jól megválasztjuk az alapokat, akkor egy vonzóbb, könnyebben olvasható tartalmat tudunk a látogatóknak kínálni, amit jelentősebben nagyobb arányban fognak elolvasni és konvertálni, vásárolni.

 

Vajon az Ön fejében már megfordult már vajon …

XY: Nekem az tetszik, azt a betűtípust akarom.
R. Tamás: Vajon a látogatóknak is ez fog tetszeni, nekik is pont ugyan ilyen az ízlése?
XY: Azt nem tudom, de nekem ez tetszik.
R. Tamás: Kinek is készül ez a honlap? Önnek vagy a látogatóknak? Önt kell meggyőznie vagy a potenciális ügyfeleket?

Rottenbacher Tamás

2006 óta foglalkozok weboldal készítéssel és 2007 óta keresőoptimalizációval. WordPress honlapokat 2008 óta készítek. Ha kérdezne írjon hozzászólást vagy email-t a "Kapcsolat" menüpontban.

Közösségi profiljaim:

Honlapunk cookie fájlokat használ, hogy jobb böngészési élményt biztosíthasson és forgalom mérést végezzen.