A 2010-es évek környékén volt egy rövidebb, „mini divathullám”, melyben a honlapkészítők és tulajdonosok, elkezdték jelezni a látogatók számára azt, hogy az aktuálisan használt böngészője elavult, nem naprakész. Az alap ötlet jó volt, aztán gyorsan el is tűntek ezek a jelzések, értesítések és manapság már inkább csak vírusos letöltőoldalak, filmezős oldalak próbálnak ilyen trükkel rést nyitni a gépünk felé és kártevőt telepíteni. Hova lett a korai lendület? Miért csengett le és miért nem maradt meg? A válaszok egyszerűbbek, mint gondolnánk.
Miért tűntek el ezek a jelzések?
Az elmúlt években nagyon erősen előtérbe került a felhasználói élmény, UX és sok (amúgy fontos) dolog kerül a háttérbe emiatt. Amikor a látogató megnyit egy honlapot és ott egy olyan értesítés várja, ami negatív élményt ad (hogy veszélyben lehet, hogy nem frissítette a böngészőjét amikor fontos lenne) akkor egyből egy negatív érzelmi töltet éri. Ezt érdemes elkerülni, törekedni kell, hogy az első érzelem pozitív irányú legyen. Továbbá ott van, hogy ezen figyelmeztetés foglalja az értékes helyet a képernyőn és a legtöbb látogatót csak zavarja vagy átugorja. Így hiába van pozitív és segítőkész információ a figyelmeztetésben, az inkább rossz üzenetként fog a látogatóknál lecsapódni. Ezért is „mentek ki a divatból” olyan gyorsan, mint amilyen gyorsan elterjedtek.
Napjainkban általában csak olyan honlapokra jellemző ezen fajta értesítés, melyek esetében megkövetelik a biztonságos, naprakész böngészőket. Például a pénzügyi szektornál. Ezeknél azonban nem jófejségből, hanem biztonsági követelmények okán, hogy csökkentsék a látogató saját magára visszavezethető hibalehetőségét.
Illetve van amikor fordítva kell a lovon ülni. Ilyenek például a magyar állami rendszerek, amik olyan elavult technológiával működnek, hogy egyes esetekben kifejezetten régi böngészőt vagy böngésző kiegészítőt igényelnek és csak azokon / azokkal tudnak működni. Ezt a példát sose kövessük, ezen rendszerekről csak negatív visszajelzések vannak és mindenki utálja ezeket.
Miért nem frissít a felhasználó?
Mivel nem tud vagy nem tud róla, hogy kellene. Miért nem tud? Nézzük meg több irányból. Sok internetfelhasználó a munkahelyi gépén böngészik, amik gyakran rendszergazda által vannak kezelve és a felhasználónak nincs jogosultsága frissíteni a böngészőt. Ott van még az a lehetőség, hogy a felhasználó egyszerűen fél frissíteni, mivel „Mi van ha gond lesz, nem lesz internet..” vagy „Ezt már beállítottam, nem akarom újra.” és még ismerünk pár okot. Egyik fő oknak ott van az „Ez így most működik, miért nyúljak hozzá?” gondolkodásmód is.
Akkor most jelezzük vagy sem?
Terület függő. Olyan területeken ahol érzékeny, fontos adatokat kell megadni (egészségügy, pénzügyi szektor, biztosítási szektor, stb.) ott az lenne az ideális, ha kötelezővé tennék a biztonságos, naprakész böngészőverziókat. Az átlagos céges honlapokon, webáruházakban inkább ne tereljük el ezzel a látogató figyelmét, ne zavarjuk vele.
Korábbi bejegyzésemben ( Az emberek közel negyede elavult böngészőt használ ) felhívtam a figyelmet, hogy a látogatók közel 23%-a, vagy is majdnem minden negyedik ember elavult böngészőt használ. Gyakran nem is tudnak róla, hogy milyen régi programot használnak és emiatt mekkora veszélynek vannak kitéve. (A fejlesztők pedig mekkora elvárásoknak emiatt. 🙂 )
Hogyan tudom frissíteni a böngészőm?
A legjobb megoldás, hogyha az automatikus frissítés be van kapcsolva és a böngészőnk rendszeresen önállóan frissíti magát. Nem minden böngészőnél azonosak az elnevezések, azonban általánosságban: Menü (vagy 3 pont, vonal a sarokba) / Súgó-Névjegy / (böngésző) alatt.
Azt érdemes figyelembe venni, hogy amennyiben egy projekt külön nem igényli, úgy a fejlesztés és az azt követő tesztelés mindig az aktuálisan elérhető legújabb, stabil verziós böngészőkkel történik. Amennyiben visszafelé kompatibilitás (régebbi böngészőkre) igény lenne, az növelni fogja a fejlesztés költéségét, munkaigényét, határidejét és mindenképpen előre kell ezt az igényt jelezni.